Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Ømme lægge

Timmy Riddertoft

Hej Claus

Fed ide med brevkassens her.

Jeg har nu løbet forfodsløb i tre-fire måneder, men jeg har de udfordringer, at mine lægge bliver utrolig ømme; kan dårligt gå ned af trapper uden støtte. Det skal lige tilføjes at mine lægge ikke er trænet synderligt meget. Jeg er meget opmærksom på, ikke at lande på tæerne, men mit spørgsmål er så; er det teknikken, der halter eller blot svage lægmuskler?

Jeg bruger normalt ikke udstrækning, men hvis jeg ikke strækker lægmusklerne ud, kan jeg ikke gå.



Svar:

Claus Rasmussen

Hej Timmy,

Du skriver ikke noget om, hvor meget du løber, så der mangler vi lige en brik i puslespillet.

Men med mindre du virkelig lægger fra land, skulle selv svage lægmuskler ikke resultere i, at du ikke kan gå ned af trapper - det lyder klart som om, der er problemer med teknikken også.

Det er godt, at du er opmærksom på ikke at lande på tæerne, men du ved ikke noget før du har set dig selv "udefra" - altså på video, eller har fået en anden til at se på dig. 

Vores hjerne har det med at bedrage os, og jeg ser hele tiden folk helt oppe på den vildste prinsessetå (Se forklaringen i fem fejl for forfodsløbere), som mener, at de løber på hælen, og omvendt, folk der mener, at de er forfodsløbere, som stadig knalder hælen i jorden. Få nogle hårde beviser på banen først.

Udover prinsesselandinger og overdrevent kilometertyranni, så kan stivhed i understellet også give ømme lægge: Er du ikke tilpas afslappet i stilen, så kan selv beskedne træningsmængder give stenhårde lægge.

Så når du ved f.eks. video har sikret dig, at du rent faktisk løber på flad fod, så skal du fokusere på, at løbe så afslappet som muligt. Jeg plejer at sige til mine elever, at de skal have ankler så slappe som udkogt broccoli :o)

Det er fint at at du holder dig fra klassisk stræk af læggen, men hvis skaden først er sket, så kan en grundig gang sportsmassage være en god genvej til at få løsnet op, så man ikke blot skal gå og vente på, at det går over af sig selv - men kommer det hurtigt igen, så er der sikkert anspændthed at arbejde med.

God fornøjelse.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: