Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Ondt under foden - træthedsbrud?

Cecilie Spanggaard Hahn-Petersen

Hej Posemand

Jeg har fulgt dit budskab lidt i smug et stykke tid - og når jeg siger i smug, er det mest mig selv, jeg gemmer det for, for jeg er absolut ikke klar til at tage springet i retning af at løbe med bare fødder eller det, der ligner. Dertil er jeg åbenbart ikke skadet nok endnu....!

Jeg købte i efteråret et par Newton Distance U i USA, fordi jeg var træt af mine Asics, der føltes som utroligt meget sko om min fod. Omkring jul satte jeg både kadence og distance op i forsøget på at træne mig til en bedre Coopertest. Men pludselig begyndte det at gøre ondt under venstre fod, når jeg startede træningen. Sådan, lige midt under foden, lige før trædepuden. Da smerterne "forsvandt"/blev trængt i baggrunden efter ca 2 km løb, fortrængte jeg det men holdt alligevel en 10 dages løbepause, bare for at give den lidt ro. Lige lidt har det dog hjulpet, smerten er der stadig, når jeg går ud og løber og de første par km, indtil foden er varm, og jeg ikke lægger så meget mærke til det.

Kan det 1) ignoreres? 2) løbes væk? 3) behandles? 4) hviles væk?

Tak på forhånd for dit svar!

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Cecilie,

Det er nu også OK at lægge stilen om inden du bliver skadet :)

Nu skriver du ikke noget om præcis hvor meget du løber, og hvor hurtig din fremgang har været, men det virker jo indlysende, at skoskiftet kombineret med at du har øget distancen spiller en rolle i dine problemer. Ikke dermed sagt, at øgning af distancen ikke kunne have givet dig problemer, uanset hvilken sko, du løber i.

For mig lyder det som en irriteret svangsene - oftest får folk ondt i den anden ende, altså der, hvor senen hæfter på hælen (og kalder det så for en hælspore), men man kan også godt få smerterne der, hvor du beskriver dem.

Svangen kan irriteres af for meget svangstøtte, der ikke giver senen lov til at arbejde, som den gerne vil - altså forlænges når man lander, og trække sig sammen når man slipper jorden igen.

Men den kan også irriteres af pludselig at få lov til at fungere, som det var meningen - hvis du har brugt svangstøtte i skoene og så pludselig skifter til en flad sko (selv om Newton så ikke er det bedste valg), så skal svangen nu pludselig til at arbejde, og der skal man være uhyre forsigtig.

Du står lige præcis det farlige sted, hvor man "bare lige skal løbe den varm". Det er et andet udtryk for, at du er skadet, men ikke nok til, at det er en showstopper. Det er dog ikke holdbart i længden, og hvis vi skal vælge blandt dine egne forslag, så er det indlysende, at 4) er vejen frem. Behandling ville jeg ikke skride til, med mindre du virkelig har ondt, også ved almindelig gang.

Det kan begynde at lyde som et standardråd, men hold igen med løbet og få strukket fødderne (det må ikke gøre ondt) mens du får styrket undervognen - og gå så ikke hurtigere frem, end kadaveret kan følge med til :)

God bedring.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: