Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Endnu et spørgsmål om nedsunket forfod.

Jette Pedersen

Hej

Hvis man har nedsunket forfod, er det så godt at lave øvelserne "fleksible fødder" eller er der andre øvelser der er gode.
Har prøvet at lave en øvelse hvor man prøver at gøre foden korter men det gør ikke noget godt. Føler der imod at jeg skal lave strækøvelser på foden. Lyder det forkert.
Har du nogle gode øvelser til udstrækning af fod.
En lille sidebemærkning som andre måske kan bruge, og som jeg selv har haft gavn af, det er kiropraktor. Han løsner lige op for nogle knogler der har sat sig lidt i spænd i eller lige omkring vristen/anklen (har ikke så meget forstand på anatomi), der gjorde at knoglerne i forfoden bleve "tvunget" og der kunne han så afhjælpe ved at rykke lidt i foden, nå det var en sidebemærkning.
Håber at du kan anbefale nogle gode strækøvelser, bruger 2 øvelser fra Fleksible fødder.

Jette

Svar:

Tomas Holm Pilsborg

hej Jette

Den evindelige nedsunkne forfod :-)

Mange mennesker har denne "diagnose" som i sig selv ikke er ensbetydende med smerter.

Vigtigheden i relation til fødder er at have stærke og fleksible fødder, og i den rækkefølge.

At være stærk nok gør at hjernen, som jo styrer kroppen, "tillader" at der er fleksibilitet.

Derfor er det vigtigt at få stærke fødder. Dette gøres indledningsvis, som Claus har sagt mange gange, bl.a. ved at tilbringe alle vågne timer på flade fødder. Det vil sige at konvertere sine sko til noget mere fladfodet og rummeligt.

Afhængig af hvor du er i denne proces, skal du muligvis, på samme måde som med løb, gå varsomt frem.

Mht. specifikke øvelser, så kan fleksifusser være rart, men ikke altid nok. Min generelle anbefaling er at lave store øvelser som dem i styrketræning for løbere, og at udføre dem med løftede og spredte tæer. De løftede tæer hæver svangsenen og de spredte tæer hæver den tværgående fodbue. Dette"nulstiller" foden så den kan modstå tyngdekraften bedst muligt.

Når vi ender med den nulstillede fod og så med øvelser og ekstern vægt forsøge at fladgøre buerne i foden, vil den langsomt med sikkert bliver stærkere og derved også mere fleksibel.

Hold evt. øje med den kommende workshop, Styrketræning til Løbere, som bliver lanceret her på kanalen, hvis du synes at nogle af øvelserne er svære at få til at fungere.

mvh.  Tomas Pilsborg

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: