Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Dobbelt-whopper i Århus: Kom og bliv løbeskaderne kvit den 5. eller 6. maj....eller send en, der trænger ;)

Løb ned af bakke

John Nielsen

Hej Claus

Jeg begyndte på forfodsløb her efter nytår. Har købt flade sko med zero-drop og tynd sål.

Og det går egentligt meget godt - med brug af alle dine artikler og videoer, synes jeg min løbestil matcher rimeligt hvad du viser og skriver.

Dog har jeg ét problem. Det er når jeg løber ned af bakke.
Jeg har problemer med at holde løbestilen, og ender med at tænke alt for meget over hvordan jeg løber - med ømhed til følge.
Jeg fokuserer ekstra meget på at lande rigtig på foden, når det går ned af bakke, og det gør at løbestilen bliver "kluntet".
Foden får vel en hældning der gør at hælen er mere tilbøjelig til at ramme jorden først?

Har du et råd til hvad man kan gøre ned af bakke?

Svar:

Claus Rasmussen

Hej John,

Nedløb er en kunstart, som få behersker, uanset om de løber på flade fødder eller ej.

Kræfterne, der pludselig er i spil, bliver hurtigt mange gange voldsommere når man løber nedad - det er derfor folk altid bøvler med at få stilen til at hænge sammen når terrænet krænger. På marathonskolen har vi for eksempel en hel træningsaften dedikeret til nedløb.

Du kan nærmest sige, at nedløb svarer til, at du pludselig vejede det dobbelte og skulle styre den dobbelte vægt i noget nær dobbelt tempo - så er der ikke meget margin til fejl.

Heldigvis er nedløb egentlig meget simpelt:

  • Du holder dig stadig lodret med torsoen. Læn dig ikke forover, som skiløberene vil fortælle dig - de glemmer lige, at vi ikke kan bremse på samme måde som de gør.
  • Er hældningen tilpas skrap, så accepterer du bare, at hælen rammer først. Det vigtige er, at du ikke lægger al vægten på hælen - du skal lade foden "splatte ud" og blive flad, så du med det samme støtter på hele pladen.
  • Løb ikke hurtigere nedad end du kan kontrollere dine bevægelser. Mange vil sige, at du "bare skal give slip", og det er for så vidt også rigtigt, men det er én ud af hundrede løbere, der behersker nedløbet nok til at det kan lade sig gøre. Vi andre må gerne holde lidt igen for at holde på formerne :)

Det vigtigste er, som altid, at du er afslappet i stativet, og i særdeleshed i fødderne - nedløb går så stærkt, at du ikke kan nå at tænke over dine bevægelser alligevel, så jo mere afslappet, des bedre flow nedad.

God nedtur :)

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: