Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Hvor ofte "må" man lave styrketræningsprogrammet?

Peter Muller Tribler

Hej Claus
Jeg er stor fan af styrketræningsprogrammet, og da jeg pt. holder mig fra løb, så en overbelastning i foden kan få ro, er styrkeprogrammet i den grad med til at holde humøret oppe.

I artiklen står der "...kan du få klemt det ind tre gange om ugen, så er du på tre måneder oppe i de stærkeste 10 procent af danske motionsløbere." Men kan jeg lave det oftere, f.eks. hver aften, eller bør der være en restitueringsdag imellem, når man tager udgangspunkt i en slatten kontorarbejdende motionsløber som mig?

Fladfodshilsner fra mig og min kettlebell

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Peter,

Jeg formoder, du refererer til Styrketræning for Løbere, for det kan i den grad være med til at holde humøret højt :o)

Målet med programmet er jo at give dig grundstyrke, kropsbevidsthed, og ikke mindst, at sørge for, at dine fødder mander sig op til at bære dig korrekt.

Det er ikke et He-man-program, der skal male pæne muskler på kroppen, men mere et "grunder-program", der skal give dig et godt fundament at løbe på.

Derfor er der intet til hinder for, at du laver programmet hver dag, sålænge du ikke tager så meget vægt på, at programmet presser dig helt i bund. En hviledag i ny og næ er dog ikke af vejen.

Jeg forsøger selv at følge en rutine, hvor jeg laver det alle hverdage, og så sparer jeg familien for synet i weekenden. Alternativt kan du lave det til en familie-event :)

Du bør dog tage et par ting i agt:

  • Hvis du begynder at føle dig svag eller udbrændt under løftene, så tag et par fridage.
  • Overvej at lave styrketræningen i forbindelse med løb. Om det skal være før eller efter er der delte meninger om, men med beskeden belastning plejer fleksifusser med efterfølgende styrketræning at være min opvarmning til en løbetur.

Pointen i at lave træningen i forbindelse med løb er, at du lige "vækker fødderne" inden de så kommer ud at løbe, hvorved de forhåbentlig er mere klar til opgaven.

Et par måneders kontinuerlig besættelse af det simple program kan virkelig flytte dig, og pludselig står du og jonglerer med kuglerne som var det en leg...og så har du en super forsikring mod skader ved løbetræningen.

Happy lifting.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: