Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Træning efter pulszoner

Morten Hornemann Brandt

Hej Posemand.

Efter tilbagevendende overbelastningsskader i mine knæ valgte jeg for et halvt år siden at omlægge min løbestil iht. dine anbefalinger. Jeg har været på kursus og skal i weekenden have min første solotime.

Mit spørgsmål lyder: Jeg følger pt. et 32 ugers marathon program med 3 ugentlige træningspas. Som i de fleste andre løbeprogrammer lægges der op til, at de lange ture løbes med en intensitet på 60-70% af pulsreserven for at træne udholdenhed samt evnen til at forbrænde fedt frem for sukker. Jeg finder det desværre svært/umuligt at løbe med en kadence på 180 skridt pr. minut og samtidig holde mig under pulsgrænsen.

Hvad ville dit råd være? Kan poserunning kombineres med konventionelle træningsprogrammer eller skal jeg droppe at træne efter pulszoner og fokusere på at forbedre min teknik?

Ser frem til at høre fra dig.

Mvh Morten Brandt

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Morten,

Svaret er jo egentlig meget simpelt: Du kan sagtens holde dig i zonen med den nye kadence - det egentlige problem er, at du så ikke løber ligeså stærkt, som du gerne vil :)

Når du er under oplæring vil din puls uvægerligt være højere end normalt for belastningen - din hjerne arbejde på højtryk for at følge med det nye bevægemønster, hvilket stresser dig, og du er derfor mere anspændt i bevægeapparatet end normalt. Det er af samme årsag, at de fleste begyndere finder det utroligt svært at slappe af med den nye stil.

Det er altså ikke den højere kadence i sig selv, der får pulsen til at stige (for belastningen per skridt mindskes jo tilsvarende), men "kun", at du stresser over den uvante kadence.

Så selvfølgelig kan god løbestil og træning efter pulszoner kombineres, men det begynder først at hænge sammen for dig, når du har fået stilen langt nok ind under huden til, at du kan løbe afslappet, og det kan tage tid.

Mit bedste råd vil være at holde dine pulszoner og så bare acceptere, at tempoet ikke er, som du kunne drømme om - på den måde træner du stadig god fedtforbrænding, uden at stilen falder fra hinanden. På race day trækker du så bare splitten og river håndtaget helt rundt - lur mig om det ikke kaster en god tid af sig alligevel ;)

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: