Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Ondt i hælen

Pia Oxholm Micheelsen

Jeg er begyndt at løbe for 7 uger siden, og følger I Forms 12 ugers program til 5 km.
Her på det sidste har jeg dog fået rigtig ondt i højre hæl. Jeg lander for hårdt føles det som og hælpuden gør ondt. Jeg har købt silikone hæl indlæg, men synes faktisk ikke det hjælper overhovedet. Nogen tips ? Nye sko - men hvilke?

Hilsen Pia

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Pia,

Jeg tror, du er gået lidt galt i byen.

Hvis du læser dig lidt omkring her på siden (artiklerne er et godt sted at starte, når du har trukket de frem gratis tips til løb uden skader), så vil du se, at ét af de rungende budskaber er, at ingen sko kan hjælpe dig fri af skader - det er løbestilen, du skal arbejde med.

En anden ting jeg har det rigtigt svært med er strikse kilometerbaserede programmer, som f.eks. 12 uger til 5km, da de ikke tager nogen form for individuelt hensyn. Jeg kalder det for "kilometer-tyranni".

At silicone-indlæg i hælen ikke gør noget godt kunne jeg godt have fortalt dig, men en ny løbesko kan næppe gøre det heller - har du læst Løgnen på Løbebåndet?

Kig lidt på læsestoffet, hvis du vil have en helt anden vinkel på det at løbe.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: