Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Ny løbestil for +55 år

Niels Arndal

Hej
Jeg har gennem en række år løbet meget, 3-4 gange ugenligt, og ikke under 10 km pr gang, men nu er jeg "løbet" ind i knæproblemer.

Så jeg tænkte at jeg ville prøve natural running, men kan ikke finde ud af hvor jeg skal starte (selvom jeg har læst en masse artikler, jeres inklusive og set videoer).

Så kunne du/I give mig et hint om hvordan jeg skal starte ?
Skal det evt være på et løbebånd ? (da jeg også styrketræner lidt, kunne det jo bruges til opvarmning.
Er det overhovedet muligt for en +55 at lægge stilen om ?

Jeg håber meget at kunne komme ud og løbe i naturen igen :-)

Hilsen
Niels

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Niels,

Lad os først lige slå fast, at du som 55-årig selvfølgelig ikke er for gammel til at lægge stilen om. Selvfølgelig har du meget løbebaggage, som skal aflæres, inden den nye stil kan holde sit indtog, men jeg har lært folk væsentlig ældre end dig at løbe pænt :)

Hvis artiklerne (inklusiv de fem gratis tips til at komme igang) og videoerne her på siden ikke er tilstrækkeligt, så vil jeg jo i al beskedenhed hævde, at en workshop eller en solo-time er den bedste måde at få kickstartet processen på - så kommer du igang på den rette måde.

Et løbehånd vil jeg ikke anbefale som det første, da det ikke minder synderligt meget om et virkeligt underlag - de fleste bånd har indbygget "støddæmpning", hvilket stritter mod de koncepter vi arbejder med, og giver dig en skæv fornemmelse af hvad det vil sige at løbe fladfodet.

At bruge styrketræningen som opvarmning er dog en fin idé, men så udenfor til løbet bagefter.

God fornøjelse med omlægningen.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: