Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Styrketræning Plantar Facia

Lars Jørgensen

Hej Claus
Jeg har gennem tiden altid døjet med skader, så snart jeg har øget mængde eller intensitet ved løb.
Pt. har jeg døjet med en gang Plantar Fascia siden Oktober.
Jeg har derfor besluttet at jeg vil forsøge at ændre løbestil.
Spørgsmålet er om det er bedst at starte ud med styrke træningen f.eks. 1-2 mdr. Inden jeg starter op på løb igen, for at få ro på senen? Og få styrket fod musklerne.

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Lars,

Hvis din svang er irriteret, så lyder det som en god idé at give den lidt ro inden du giver den nye udfordringer.

Hvis du har tålmodigheden til det, så vil min anbefaling i dit tilfælde være:

  • Få fat i et par flade sko og begynd bare at gå i dem så meget som din fod nu kan holde til.
  • Start med vores Styrketræning for løbere, og husk detaljen om at løfte og sprede tæerne når du løfter - centralt for at få styrket svangen.

Irritationen af svangen kan jo være både overbelastning, men også irritation fra evt. svangstøtte i skoen, så slå de helt store lyttelapper ud efter hvad fødderne prøver at fortælle dig når du kommer ned i flade sko og samtidig prøver at styrke dem - jeg er sikker på, at du vil få en på opleveren :)

Den tilgang jeg skitserer her ligner jo til forveksling den skudsikre tilgang jeg beskriver til sidst i de fem fejl (mere) for nye forfodsløbere ;)

God træning

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: