Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

For gammel til fladfodet squat?

Jeannett Normann

Jeg er glad gået i gang med dine fem simple tricks, men jeg er fra anden side blevet frarådet at lave fladfodet squat ud fra den tanke, at det er for stor en belastning, når man ikke længere er helt ung. Jeg er 40 og har ingen problemer med at lave øvelsen. Hvad siger du til det?
Mvh Jeannett

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Jeannett,

Jeg er umiddelbart helt blank overfor den rådgivning - hvis du ikke har problemer med at lave en fladfodet squat, hvorfor i alverden skulle du så ikke måtte gøre det? 

Squat away, siger jeg bare, og ellers må din "anden side" da mægtig gerne spille ud med, hvad problemet skulle være - gerne lidt mere nuanceret end at det er "for stor en belastning".

Jeannett Normann

Hej igen Claus
Tak for dit hurtige svar. Jeg var også selv overrasket over synspunktet og var derfor nysgerrig efter din mening.

Jeg har nu fået en mere uddybende forklaring, og den lyder sådan her: Squat er en super god, flerledsøvelse, der primært aktiverer den firehovede knæstrækker samt sædemuskulaturen. Min anke er at man skal være varsom med hvor dybt man går ned i den fase hvor knæet skal flexe. Min hidtidige begrundelse var at ved en flexion på mindre end 90 grader i knæleddet, vil give en risiko for betændelse (ved gentagende øvelser) mellem knæskallen og Patella ligamentet (senestrøget på forsiden af knæet). Efter at have læst op på lektien ("Anatomi og bevægelseslære i idræt" af Rolf Wirhed - 1984), må jeg rette min anke til at fokusere på risikoen for skader på brusken, på knæets bagside, ved en flexion på mindre end 90 grader. Min konklusion er, at squat er en super øvelse, men at du ikke bør gå længere ned end til en 90 graders vinkel mellem hamstringsgruppen og læggen.

Jeg er spændt på at høre, hvad du siger til det?

Hilsen Jeannett

Claus Rasmussen

Hej igen,

Selvfølgelig belastes de forskellige dele af understellet forskelligt alt efter hvor du er i bevægelsen, men der er stadig absolut ingen bevæggrund for at sige, at folk over 40 ikke må lave en knæbøjning til længere end 90 grader. 

Din krop er til for at blive brugt - ikke for at blive beskyttet mod bevægelse, og det er uanset om du er 4 eller 40.

Jeg synes, du skal foreslå din ven, at han rejser en tur til østen og fortæller hele folkeslag, at de lever livet farligt, når de sidder helt i bunden af en squat dagen lang mens de snakker, arbejder og spiser.

På vore egne breddegrader kan du jo lige smage på et par tilbagemeldinger fra folk på den anden side af de 40, som nyder deres daglige squat :)

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: