Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Tendinitis (senebetændelse)

Kim Boesen

Hej
Jeg døjer lidt med dette er jeg ret sikker på.
Jeg er lidt en tung basse(105kg) og jeg er lige sluppet af med skinnebensbetændelse efter at have lært at løbe ordenligt, og nu er jeg så begyndt at kunne løbe længere uden problemer under løbet... men når jeg så er færdig hæver min ankel ca 2 timer efter og til en 4-5 dage efter min løbe tur.
Jeg nyder virkelig at løbe de lange ture og vil gerne løbe længere men jeg tør ikke for vis det nu bliver værre!
Tror du jeg tekninsk kan undgå det eller er jeg nød til løbe kortere distancer? Da det nu er det dig der hjalp mig med at komme af med mit skinnebensbetændelse så jeg ville lige høre om du kunne hjælpe mig med dette også.
jeg løber barfodet

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Kim,

Der er noget, der snyder os løbere: Ganske mange problemer er faktisk allermindst, eller måske helt fraværende, når vi løber. Vi løber og kan ikke mærke noget som helst til dårligdommene, før bagefter, om aftenen, næste morgen. Eller som du, flere dage efter.

For sålænge kroppen er varm, så kører maskinen, og du kan slippe afsted med at løbe på ret mange skader.

Udfra hvad du fortæller er der dog ingen tvivl om, at du enten:

  • Løber forkert og er for hård ved anklerne, og/eller
  • Du mangler noget styrke og stabilitet omkring anklerne.

Mænd i mandestørrelse kan desværre bare ikke tillade sig ligeså meget sjust i stilen, som letvægterne - jo lettere du er, des større fejlmargin har du inden kroppen står af. Derfor kræver dine 105kg ekstra stærke ankler.

Hos folk, der løber helt barfodet, som du skriver, ser jeg ganske ofte, at der bliver lavet for meget "prinsesse" og/eller "minesøger", hvilke begge er med til at give alt for stor belastning på hele underbenet (læs fem fejl for forfodsløbere, hvis disse termer ikke giver mening for dig).

Hvis du ikke har fået givet løbestilen et service-eftersyn, så kan jeg kun anbefale at kigge forbi en coach, og for at få skudt anklerne ind, kan du også med fordel se nærmere på styrketræning for løbere.

God træning.

 

Kim Boesen

Tak for svaret Claus i giver sku altid gode konstruktive råd her inde det er virkelig lækkert.

Jeg har klart lidt af prinsesse fødder. (har jo læst det før men havde ligesom glemt det igen ved at over tænke min teknik)
Jeg er også begyndt at lave de styrke øvelser de er rigtig gode, føler også allerede det har hjulpet men om det så har noget at gøre med min prinsesse fod...
Anyway det går bedre med anklen og det skal i have tak for.

Jeg skal lige have fundet en dag det passer med jeres kalender så tror jeg at jeg vil prøve at tage en time hos en af jer.

Men mange tak det er blevet meget bedre siden jeg skrev.

Claus Rasmussen

Hej Kim,

Tak selv. Glade læsere = glad Posemand :)

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: