Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

skinnebensbetændelse ved rask gang

Annette Nyvang Qvick

Ønsker gode råd - om hvordan jeg skal bruge fødderne ved gang.!
jeg har gennem 2 år haft en skade i baglårsmuskel og derfor måttet udskifte løb med rask gang. (power Work).
Jeg er nu i en langsom opstart af løb igen, men går mest endnu (og min lårskade i højre ben er stort væk) men nu mærker jeg så ømheden i bøjningen i højre fod(som når man træder på speederen i bilen) og op langs skinnebenet mest i ydersiden.
Jeg er og har altid været forfodsløber.
Skal jeg også gå på forfoden, for jeg er klar over at jeg når jeg går træder godt ned på hælen og tager lange skridt..

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Annette,

Lad mig starte med at sige, at jeg ikke køber præmissen om, at du er nødt til at skifte løbet ud med gang. Dit baglår brokker sig jo af en årsag, og målet må da være, at finde årsagen så du kan komme tilibage til løbet, i stedet for bare at kaste håndklædet i ringen og lege power-walker?

Det er en trist tendens, at vi "giver op" på vores kropslige udfordringer, for det meste kan fikses.

Så er det ude af verden :)

Der er to ting, jeg gerne vil addressere: 

  • Du skriver, at du altid har været forfodsløber. Så skal vi lige sikre os, at du ikke er en uheldig forfodsløber, for er du for langt oppe på forfoden, så kan det faktisk også give dig skinnebensbetændelse. 

    Danser du rundt oppe på forfoden, bliver underbenet også overbelastet, da du har spænding på undervognen i længere tid end der er behov for, og det kan give problemer.

  • Skal du gå på forfoden? Nej, det skal du under ingen omstændigheder. Jeg er lige blevet ramt af min egen mangel på søgefunktion, for jeg har tidligere skrevet et svar om netop dette, men kan ikke finde det :(

    Gang foregår stadig på hælen med et rul henover foden og så afsted udover storetåen. Men din "power-walk" har det uheldige element, at det er noget med lange og kraftige skridt, og det kan altså godt ende med at give dig de samme problemer som ved løb på hælen.

    Så hvis du vil power-walke for at få en god gang kredsløbstræning ud af det, så spar på skridtlængden, og sørg for, at du ikke hamrer hælen i jorden. Du må - som når vi løber - tage kortere, men flere skridt, så du ikke får et hårdt slag hver gang du rammer jorden. 

    Her kan man så overveje, om power-walk er det rigtige, for det ender jo nok med at se lidt fjollet ud, når du damper afsted som en hidsig lille elmotor :)

Mit bedste råd vil være at få styr løbestilen, og så stille og roligt skifte power-walken ud med forsigtigt løb i stedet....det er da også sjovere ;)

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: