Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Pose øvelser

Jesper Caprani

Hej Claus

Er der nogle af disse øvelser, du kan anbefale generelt, eller som opvarmning til løb? De ligger i forskellige udgaver på Youtube, denne herre gør det bare meget komprimeret:-)

https://www.youtube.com/watch?v=6Pv-qCjYgjM

Venlig Hilsen

Jesper Caprani

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Jesper,

Øvelserne på videoen her er taget ud af "grundbogen" i POSE Running, og er typisk den slags du bliver mødt med, hvis du opsøger en POSE Running coach (som der efterhånden er en del af her i landet).

I min bog har hele konceptet omkring at dele løb ind i en masse øvelser dog en stor bagside: Løb er et kompliceret mønster, som udføres som en helhed, og kan efter min bedste overbevisning ikke læres ved at lære små fragmenter ad gangen.

Jeg siger det med en vis tyngde, for i de tidlige år var jeg selv på POSE-vognen og brugte netop øvelser som dem du ser i filmen. Men jeg kom til den konklusion, at det var en forkert indfaldsvinkel - resultaterne var simpelthen ikke tilfredsstillende.

Alt for ofte stod jeg tilbage med stive og rigide løbere, der løb så meget med intellektet, at det ikke var til at holde ud at se på, og det frarøvede fuldstændig folk den frihed og glæde, som løb gerne skulle give.

Nu om dage arbejder vi stort set udelukkende med hele bevægelser, og så prøver vi at mosle bevægelserne på plads "on the fly", i stedet for at bryde løbet op og nørde i mikro-sekvenser.

Derfor starter vores undervisning - som du jo ved - løbende, og ikke med masser af øvelser inden vi kommer til sagen.

Men hvad gør man så?
En fin opvarmning til løb kan altid være de gode gamle fleksifusser, eller slet og ret at starte med et par rolige kilometer inden det går løs.

Har du siddet meget i løbet af dagen kan et par squats være nyttige, og så måske at starte med at gå en halv eller en hel kilometer, så du ikke rejser dig direkte fra bilsædet og spurter afsted.

Og hvad angår andre daglige rutiner, så er jeg jo ikke den store tilhænger af "øvelser" af samme årsag som skitseret ovenfor - jeg vil heller se nogle bevægelser i sammenhæng. Så sørg for at få løftet lidt, og tag dig en kravletur når du har chancen.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: