Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Smerter i knæ + platfodet

Anne Lund Christensen

Hej Claus

Jeg fik din side anbefalet af min personlige træner, som selv er stor fortaler for poserunning :-) Jeg har siden sommeren 2014 døjet med smerter i begge mine knæ, hvilket er blevet forværret efter jeg er begyndt at styrketræne mere og tungere (5 gange i ugen). Jeg har både rådgivet mig ved en osteopat og ved en fysioterapeut.

Fysioterapeuten konkluderede at mine knæproblemer skyldes platfodethed (nedsunken forfod) og at indlæg var den rette løsning for mig. Min første tanke var, at jeg absolut ikke ville have indlæg i og er nu påbegyndt øvelser for at forbedre det.

Mit dilemma er nu om min nedsunkne forfod har relation til mine knæ og om du tror det er noget der kan trænes væk og at det vil lindre smerterne i mine knæ?
Jeg har ikke løbet siden min knæskade, men vil meget gerne igang igen og håber poserunning er vejen frem for mig.

Mvh.
Anne

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Anne,

Det er jo altid svært at fjerndiagnosticere, men min umiddelbare vurdering er, at din fysioterapeut har ret.

I hvert fald så langt som, at hvis dine fodbuer ikke fungerer som de skal, så kan tunge løft sagtens resultere i, at det er knæene der betaler prisen for føddernes manglende formåen. 

Du burde nemt kunne få nogen til at checke, om dine knæ falder inad når du løfter. Gør de det, så vil næste skridt være at tage skoene af og få checket, om du kan holde dine fodbuer når du løfter....og det vil mit gæt være, at du ikke kan.

To indlæg or NOT to indlæg
Det kan selvfølgelig ikke overraske, at min enighed med fyssen ophører, når løsningsforslaget så bliver indlæg i skoene.

(Jeg har skrevet masser af svar om emnet - for eksempel her, her og her).

Eller rettere, indlæg vil med nogen sandsynlighed løse dit problem nu og her, og du kan løfte videre...et stykke tid.

Men jeg mener jo, at indlæg er som at tisse i bukserne for at holde varmen, og hvis du vil have en langtidsholdbar løsning på bordet, så kommer du ikke udenom at få styr på dine fødder først.

Det vil sikkert betyde, at du i en periode må skrue ned for vægtene, men det er den pris du må betale, hvis du vil i mål.

Hvordan styrker jeg mine platte fødder?
Slappe fødder ordinerer vi altid styrketræning for løbere, som har den skjulte agenda, at vi får styrket svangbuerne ved at lave øvelserne i bare fødder, og med løftede og spredte tæer.

Når du løfter og spreder tæerne fremtvinger du en bue i foden, uanset om den er faldet sammen eller ej (med mindre du har strukturelle problemer i foden), og ved at tilføre vægt tvinger du dermed foden til at "mande sig op" og holde buen fast under pres.

Allerbedst ville det være, hvis du bookede en time ved vores hus-fys og styrketrænings-guru, Coach Pilsborg, som kan noget med fødder og styrketræning som ikke mange kan gøre ham efter.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: