Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

LCHF og meget træning

Maria Adamsen

Har læst din fine marathonberetning og det er jo imponerende resultat og dine principper er jo nemme at forstå.

Jeg er dog lidt skeptisk med hvordan du kombinerer LCHF principperne/ diæt med fx træning til ultraløb/ andre store sportslige præstationer?

Hvordan undgår du at kroppen mangler brændstof? Jeg har aldrig selv prøvet LCHF kuren men har erfaringer med stenalderkost/ paleo hvor jeg oplevede meget svingende blodsukker og en ekstrem ' craving' efter søde/ kulhydratrige fødevarer!

Jeg selv løber ikke pt men cykler meget ( 8-10 timer/ uge) hvor jeg jo naturligvis forbrænder rigtig meget og derfor også må spise meget for ikke at være for træt. Jeg er ikke på diæt men tror på naturlig mad og alt i moderate mængder. Af kulhydrater spiser jeg rugbrød, linser og quinoa. Spiser meget sjældent ris,pasta og kartofler.

Kan man kombinere LCHF med meget træning uden at dræne kroppen for energi? Håber der er nogle af jer derude der har oplevelser med dette og kan skabe lidt mere klarhed? Hilsen den lidt skeptiske:)

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Maria,

Først og fremmest betragter jeg ikke hverken LCHF eller stenalderkost/palæo som "kure". En kur er nemlig som oftest noget man kører sur i, og som man gør af pligt for at opnå det ene eller det andet - som regel vægttab.

Lad mig også slå fast, at jeg ingenlunde er ekspert på området, men blot det klassiske "experience of one", og læser og tester mig frem som lægmand.

Cravings - virkelig?
Det springer mig dog i øjnene, at du har oplevet svingende blodsukker og "cravings" på en kulhydratfattig kostplan. Umiddelbart tænker jeg, at det kan have tre årsager:

  1. Du har ikke levet så kulhydratfattigt som du tror, og har alligevel fået sneget nogle blodsukker-boostere ind i kosten.
  2. Du er aldrig kommet udover den indledende fase af en omlægning, hvor disse svingninger er uundgåelige, og er derfor aldrig blevet effektiv nok til at fedtforbrænde.
  3. Du har trænet for hårdt, og har ikke kunnet bringe benzin nok til motoren ved fedtforbrænding.

Endelig er der også den mulighed, at det i virkeligheden ikke har været udsving i dit blodsukker, men blot psykologiske cravings - altså at du simpelthen har savnet det søde, uden at der dog har været et fysiologisk behov. Det fænomen er meget udbredt når man prøver at lægge kosten om.

Hvor langt kan man træne på fedt?
Du skriver, at du træner 8-10 timer om ugen, og jeg har ingen grund til at tro, at du ikke kan klare det - eller det dobbelte for den sags skyld - på en kulhydrat-fattig kost. Det afhænger helt og holdent af, hvor intensivt du træner.

Jeg træner som bekendt primært ved meget lav intensitet, og derved kan jeg nærmest køre "uendeligt". I hvert fald kan jeg f.eks. snildt løbe op til tre timer stille og roligt, uden at have brug for andet end lidt vand. Mit glansnummer er at stå op og løbe et par timer inden morgenmaden uden at føle det mindste ubehag.

Så min personlige konklusion er: Du kan træne stort set ligeså meget du ønsker og primært køre på fedt, hvis bare du holder intensiteten under kontrol

Udfordringerne er:

  • Folk kan ikke holde intensiteten i ro - den indre væddeløbshest tager kontrollen
  • Fedtforbrænding er ikke noget der trænes under træning - det er din hverdagskost der afgør, hvor god du bliver til at forbrænde fedt

Hvad væddeløbshesten angår, så husk, at du ikke er tvunget til at løbe stærkt, for at blive en bedre løber. Og hvad hverdagskosten angår - tjah, det er jo i bund og grund et livsstilsvalg.

Se iøvrigt også disse to brevkassesvar:

God træning - husk tandsmør ;)

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: