Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Hofteprotese

Bibi Rankenberg

Hej Claus.

Jeg fik en ny hofte for to år siden og vil gerne igang med løbetræning igen.
Mit spørgsmål: Er fladsfodsløb mere skånsom for hoften? og kan jeg løbe uden skum under fødderne?
B.h. Bibi

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Bibi,

Hvis alternativet er "konventionelt" løb på hælen, så er der ingen tvivl om, at fladfodsløb er mere skånsomt. 

Og det gælder ikke bare hoften, men alle de klassisk udsatte områder: ankler, knæ, hofte, ryg.

Kort fortalt: fladfodsløb er den blideste måde at løbe på, og lærer du det ordentligt har du ikke brug for skum under fødderne.

Den skæve anbefaling
Det klassiske budskab fra lægestanden er, at hvis du som hofteopereret overhovedet får lov at løbe, så skal det være med en ordentlig blok skum under poterne.

Problemet er her, at præmissen for anbefalingen er forkert: De fleste antager, at du løber på hælen.

Og ja, hvis du dasker rundt med en tung hællanding, så er det bedste du kan gøre at tage skum under fødderne.

Det er dog som at lade vandet for at holde buksen varm, og du gør dig selv en bjørnetjeneste ved at frarøve din krop muligheden for at mærke, hvad den laver, og vi ender tilbage ved den evige diskussion: Skal vi symptombehandle, eller fikse årsagen til den uheldige belastning.

Ingen slinger i valsen
I din situation bliver jeg dog nødt til at understrege ekstra hårdt, at du bliver nødt til at være 100% sikker på, at du ved, hvad du laver.

Intet ville gøre mig mere ondt, end at du bare tager rådet herfra med under armen og kaster dig hovedløst ud i at løbe i flade sko uden instruktion.

Så for at svare helt konkret på dit spørgsmål - kan du løbe uden skum under fødderne uden at beskadige din hofte? Ja, det kan du, men tag en tur forbi en coach først.

Vi har succes-historier med alle mulige og umulige defekte kroppe, men først når folk tager udfordringen alvorligt nok til at lære tingene ordentligt.

Læs iøvrigt også lige dette svar om inflammation i hoften.

God træning.

Bibi Rankenberg

Hej Claus

Tusind tak for dit svar – ja det fik jeg meget ud af, og vil nu melde mig til din workshop.

Jeg læste også dit svar på inflammation i hoften. Mine hofteproblemer startede også med inflammation i hoften., efter jeg havde lavet en forkert bevægelse til Pilates (et stykke af Labrum kom i klemme) Efterfølgende løb jeg med smerter i hoften – rigtig dum ide.

Efter tre år, hvor jeg havde været hos forskellige læger og fysioterapeuter der anbefalede udstræk, massage eller hvile, kom jeg hos en idrætslæge der med det samme kunne se at det var en ødelagt Labrum der var problemet.

Jeg fik foretaget en kikkertoperation. Men et år efter havde jeg igen inflammation i hoften. En Reumatolog fyldte min hofte med alt for meget binyrebarkhormon og i løbet af 14 dage havde jeg fået Kaput Nekrose (smadret hofte) Derefter en hofteprotese.

Bh. og på gensyn. Bibi

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: