Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Ventetid for knæproblemer

Ann-Sofie Egebjerg Jespersen

Hej!

Jeg har siden marts trænet meget langsomt op til at kunne løbe 5 km, da jeg har haft problemer med smerter omkring hoften.

Da jeg så endelig kom til den dag hvor jeg skulle løbe 5 km, tænkte jeg at jeg skulle løbe den anden vej, hvor jeg starter med at løbe op ad bakke. Det resulterede så i at jeg efter 3 km, fik så ondt i mit knæ at jeg måtte stoppe.

Det har så stået på i snart 1,5 måned og det begynder at gå mig på. Jeg har så udover det fået skinnebensbetændelse i begge ben, og det gør tingene betydeligt mere belastende.

Min spørgsmål er så umiddelbart, hvordan jeg kommer af med de her knæ,- og skinnebensproblemer? Jeg har været inde på din side og læse en hel del omkring hvilke øvelser der skal til, osv. men det er mere forebyggende ting, ihverfald de ting jeg har læst.

Jeg undrer mig over hvor lang tid jeg skal vente efter betændelsen er gået væk, og hvordan jeg kommer af med mine knæproblemer, så jeg igen kan løbe..?

Mvh.
Ann-Sofie

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Ann-Sofie,

Det lyder som du har løbet på et meget skrøbeligt grundlag.

Fra ondt i hoften til smerter i knæet og så skinnebensbetændelse, og altsammen ved det vi må kalde beskedne mængder løb.

Hvis der ikke skal mere til at slå din krop ud af kurs, så tænker jeg normalt:

  • At du overordnet er for utrænet til at kaste dig over løb - når man ser de mange motionister på gaderne, så glemmer man lidt, at løb faktisk er en hård sport.
  • At din stil har plads til markant forbedring.

Men når jeg ikke har set dig, så er det jo kun gætværk - måske er du vægtløfter og kommer og stikker mig et par flade for at kalde dig utrænet :)

Uanset, så starter vi jo altid med at se på løbestilen her på fabrikken, og du behøver sådan set ikke være fri for smerter i hverken knæ eller skinneben for at vi kan gøre det.

For hvis problemet sidder i stilen, så kan en omlægning af stilen få problemerne til at forsvinde som dug for solen - det ser vi igen og igen og igen.

Hvis stilen ikke er problemet, så må vi videre i årsagskæden, men jeg vil sige, at med dine beskedne løbemængder, så var det et rigtigt godt sted at starte, med mindre du har andre "lidelser", du har udeladt i din fortælling.

Du kan prøve dig frem udfra hvad du kan finde på siden her, men naturligvis er den korteste vej til målet via en omgang undervisning i fladfodsløb, så du bliver sat rigtigt igang.

God bedring.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: