Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Kom til Århus og bliv løbeskaderne kvit i lørdag den 5. (udsolgt) eller søndag den 6. maj ....eller send en, der trænger ;)

Mortons Neurom i højre fod.

Lotte Vinther

Har fået denne "fine" diagnose stillet via egen læge. Forhindrer dog ikke løb, da det kun er ind imellem der er smerter. Løber i fivefingers som jeg har gjort nu i ca 4 år uden problemer.

Højre skosål under fodballer på mit første par fivefingers er totalt nedslidt og kan se det samme er tilfældet på mine andre fivefingers, bare ikke så udtalt endnu. Det er da også kun højre fod jeg har problemer med.

Styrketræner i det daglige, og forsøger at variere min træning, men har du forslag til hvordan jeg kan få venstre fod mere på "banen" og ikke belaste højre fod i så høj grad som jeg tydeligvis gør, eller er det bare "normalt"??

Mvh Lotte

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Lotte,

Det er ikke normalt at slide sig så skævt som det tyder på du gør, og det er antageligt også derfor du er endt i de problemer du er.

At du har løbet i flade sko i fire år uden problemer er dejligt, men jo desværre ikke nogen garanti for, at du ikke hele tiden har gjort noget galt, uden at det dog har manifesteret sig - man bliver som regel først opmærksom på detaljerne når toget er kørt.

Jeg vil give dig to råd:

  1. Hvad styrketræningen angår, så flyt dit fokus til fødderne og træning af dem. Som beskrevet ovre i styrketræning for løbere, så er en af de små hemmeligheder i det program at det bliver lavet barfodet, og med det særlige "opspænd" af foden (løft og spred tæerne).

    Det styrker fødderne, og det er hvad du har brug for. Mortons Neurom er jo klemte nervebaner mellem fodens knogler, og jo stærkere en fod med optimal svangfunktion du kan træne op, jo sværere for Morton vil det blive at fastholde sit tag i dig.
  2. Løbeteknikken skulle du også overveje at give et kig. Med så skævt et slidmønster på skoen, så har jeg svært ved at forestille mig, at der ikke var plads til forbedring her også.

    Uden at have set dig kunne jeg frygte, at du roder rundt i noget "minesøger" og/eller "prinsesse", som jeg forklarer lidt om i fem fejl ved forfodsløb, del 1.

De klassiske råd mod Mortons Neurom er indlæg eller pelotte under forfoden, men det er jo den gamle diskussion om passiv kontra aktiv løsning af problemer (læs evt. dette relaterede svar om nedsunken forfod for en forklaring).

I mine øjne kan passive tiltag kun komme på tale i grove tilfælde og som en overgangsløsning - det er ikke holdbart hvis man vil have raske fødder.

Lotte Vinther

Hej Claus.
Tak for et godt svar. Jeg vil lægge min træning om, og så skal jeg have en af jer coaches til at kigge på min løbestil. Det er jo en fantastisk julegaveide!
Mvh Lotte

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: