Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Forbedre platfod og nedsunket forfod ved at gå i fladfodssko?

Jakob G. Jespersen

Har du erfaring med, at man kan forbedre platfod og nedsunket forfod ved at begynde at gå i en fladfodssko som netop den her: http://chronology-lg.com/products/fer-cap-toe-oxfords - et eksempel på en "pæn" fladfodssko.

Såvidt jeg kan se er sålens samlede tykkelse 8 mm.

Tak og vh. Jakob

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Jakob,

Platte fødder og nedsunkne forfødder har det med at komme af samme årsag: Fødderne bliver brugt og udfordret for lidt i det daglige, og så bliver de slappe og falder sammen.

Den nedsunkne forfod kan dog også komme af overdreven brug af uheldigt fodtøj, og i yderst sjældene tilfælde kan den platte fod være en såkaldt "strukturel" platfod, som man ikke rigtig kan gøre noget ved.

Du kan læse hvordan du kan teste dig selv for strukturel platfod her.

Når trav ikke er nok
Det er muligt, at et skifte til et par gode, tynde fladfodssko kan hjælpe på føddernes konstruktion i sig selv, men der er ingen garantier.

Du kan godt risikere, at skoskiftet ikke er nok til at få fødderne på bedre tanker, og så må vi tage grovere fat: Her anbefaler vi styrketræning for løbere (evt. bare knæbøjningerne til en start) fordi det er en enkel måde at udfordre fødderne på.

Pointen er (som du også kan læse i svaret jeg linkede til ovenfor), at du skal have fuld fokus på at løfte og sprede tæerne mens du løfter.

Derved fremtvinger du de svangbuer, som foden skal blive bedre til selv at holde. Og ved at holde buerne opspændte under belastning styrker du netop den evne til at foden kan "holde sig selv".

Når flad ikke er flad nok
Endelig bliver jeg nødt til at sige, at skoen du har linket til ikke umiddelbart virker som et godt valg af fladfodssko.

Nu har jeg ikke haft den i hænderne, men den vil antageligt ikke passere ret mange af de fem punkter i bullshit-filtret for fladfodssko. Det kan godt være, at de snyder sig til at lave en flad sko, som bare ligner, at den har hæl, men den ser mig stadig noget stiv og smal ud.

Men uanset hvad du vælger at putte på fødderne, så start med bare at trav afsted, og hvis der ikke er nogen nævneværdig forandring efter et par måneder eller tre, så ville jeg starte op med styrketræningen og sætte fødderne under pres.

Happy feet.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: