Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Råd, hvis man nu ikke løber, men elsker at gå barfodet.

Charlotte Olden-Jørgensen

Hej Posemand.

Jeg ved godt at det her først og fremmest er en løbeside. Men jeg elsker faktisk at gå, og at gå barfodet er en af mine store fornøjelser.

Er der nogle af dine øvelser for løbere - og tips og tricks i det hele taget - du især vil anbefale sådan en Rasmus Modsat som mig?

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Charlotte,

Jow, nok er det løb, der er i fokus her på siden, men det smitter jo af på mange andre områder af vores gøren og laden - hvis man forstår, og annammer koncepterne i fladfodsløb, så kommer rødderne til at stikke noget dybere end bare en løbetur.

Hvis jeg skulle rådgive folk til, hvordan de kan få det bedste "barfodsliv", uden at de nødvendigvis er interesseret i at kaste sig ud i løb, så kunne listen se sådan ud:

  • Gå så meget barfodet som muligt. Hvis du først tager hul på fænomenet, så vil du sikkert opleve, at den største begrænser her er de sociale normer, og ikke, at du fryser, eller får ondt. Man kan sagtens gå barfodet på gaden, i supermarkedet og hvor man ellers færdes.

    Er man helt ny i gamet, så start med små projekter: Ud med skraldet, ned til bilen og den slags.

    Lad fødderne fortælle dig, hvornår det er for meget, og tilsæt sund fornuft, så du ikke ender i kørestol uden hud under poterne.
  • Når du har sko på, så sørg for, at der er så lidt skum og støtte som muligt, samt at skoen kan følge foden, og ikke omvendt. En hverdagssko skal også kunne klare sig gennem bullshit-filtret for valg af flade sko.
  • Gå almindeligt på hælen - ikke på forfoden (se gammelt brevkassesvar), men gå stadig blidt. Altså ikke overdrevent lange skridt, som sender chockbølger op gennem stativet når hælen knaldes hårdt i jorden.
  • Et lille trick til at få en god afvikling over foden: Tænk på, at det sidste der sker, inden foden forlader jorden, er, at du bruger storetåen til at trykke en tegnestift i jorden. Der sikrer, at du ikke kommer til at gå for meget på ydersiden af foden, som desværre er lidt en folkesygdom.
  • Husk at udfordre dig selv. Det burde være et råd i al bevægelse for mennesker, men vi er vanedyr, og går sjældent ud over komfortzonen. Så afprøv nye underlag når du får chancen - du ender med at blive glad for de nye indtryk :)

Hvis du børn, børnebørn, eller adgang til børn iøvrigt, så gør, hvad du kan for at lade dem efterleve disse råd også - det er det mindste vi kan gøre for den kommende generation.

God gang.

Charlotte Olden-Jørgensen

Hej Claus.
Tak for svar. Jeps, det er alt sammen gode tips. Jeg skal huslke at snuppe børnene med på barfodsdillen - helt klart.
Ville du anbefale din styrketræning for løbere til folk, der går meget også, eller ville du erstatte/supplere med andre øvelser?
Charlotte

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: