Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Morton Neuroma

Dorthe Busk Christensen

Jeg har fået konstateret Morton Neuroma.....

Jeg har købt 2 par nye dyre løbesko, ingen bedring...

Købt 2 forskellige dyre indlæg, ingen bedring...

Prøvet det sammen som jeg blev anbefalet i sportsbutik i Roskilde.

Jeg kan løbe max 2 km så begynder det at gøre ondt på højre fod mellem 2 og 3 tå, fod begynder at sove, svie lidt og må stoppe.

Har fået en blokade hos en ortopædkirurg, og hvis det ikke hjalp ville han anbefale opr.

Det har desværre ikke hjulpet, men ønsker ikke opr., derfor måtte jeg skrive til dig, i håb om du måske kunne komme med nogle gode råd......

M V H Dorthe...

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Dorthe,

Du skriver ikke noget om, hvorvidt det gør ondt når du bare går, eller om det altid er i forbindelse i med løb, problemet optræder.

Jeg tillader mig dog at tolke det derhen, at almindelig gang er problemfrit, når du nu skriver, at det "begynder" efter et par kilometers løb.

Klassisk passiv løsning
Du har prøvet alle de klassiske passive behandlingsformer - lidt provokerende sagt, har du prøvet at "købe dig til en løsning".

Problemer som f.eks. Mortons Neurom er jo et resultat af at foden er slidt forkert, og både sko og indlæg ændrer ikke på foden, men afhjælper i bedste fald smerten. I dit tilfælde så ikke engang det.

En blokade kan have sin plads, hvis du kørt fast i en betændelsestilstand du ikke kan komme ud af, men igen ændrer det ikke på måden du bruger foden på. Og som du har oplevet kan det være en fis i en spand vand.

Aktiv løsning
Så tiden må være inde til at se på en holdbar model, som løser selve problemet, og ikke bare lapper lidt på symptomerne.

Du har antageligt en eller anden grad af nedfalden forfod - altså at din forreste bue (den "tværgående fodbue"), og hvis den kunne rejse sig en smule igen ville det lette trykket på den klemte nerve i forfoden.

Her anbefaler vi ALTID styrketræning for løbere - evt. bare den første øvelse, knæbøjningerne. 

Bemærk den del med at du skal løfte og sprede tæerne når du løfter kuglen - det er noglen i at styrke fodbuen. Med vedholden og korrekt udført træning, så kan nedfalden forfod faktisk spoles tilbage, uanset hvad du ellers hører ude i verden - vi har set det ske igen og igen.

Det kan dog være lidt svært at komme helt stilmæssigt korrekt igang, og der er et videokursus på vej, som du kan skrive dig op til ovre på siden med styrketræningen.

Ellers kan et besøg ved Coach Pilsborg være på sin plads (hvis du bor i hovedstadsområdet), så du er sikker på, at du udfører øvelsen korrekt.

Videre læsning
Og endelig, så har jeg iøvrigt lige skrevet et lignende svar på Mortons Neurom, som du bør læse, ligesom du kan kigge på en gammel klassiker om nedfalden forfod, som også snakker om aktiv vs. passiv behandling.

God vind med fusserne.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: