Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Ultra i Vivo`s?

Kim Saether

Heysan!

Tilmeldt mit første lange løb (53km) siden jeg løb Marathon distancen et par gange i mine start 20`ere.
Forskellen fra dengang til nu er at jeg er blevet 20 år ældre, og dengang løb i "almindelige" løbesko.
Har brugt 3 år på langsomt at styrke mine fødder til længere ture i et par Vivo`s - p.t. i et par Pure, og har fulgt dit råd på siden her om at træne moderat men vedholdigt - det går strygende.
Så mit spørgsmål er selvfølgelig ;
Vil min oplevelse af +40km løb være drastisk anderledes end da jeg var 20? (Indsæt joke..)
Og hvad med i barefoots? Hvad vil den hovedsagelige forskel være?

Mvh,

Kim.

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Kim,

I de tidlige 20ere kan man jo slippe afsted med hvad som helst.

Men det betyder bestemt ikke, at din kommende oplevelse behøver blive dårligere end dengang - tværtimod.

Jeg kender jo ikke til dit løb, din teknik og din træning, så tag alt med forbehold, men min egen erfaring er, at løb bare bliver bedre og bedre med årene. 

Selvfølgelig kommer jeg aldrig til at løbe ligeså hurtigt som en 22-årig, men på de lange distancer udviskes forskellene hurtigere. Det er derfor du ser så mange "gamle" på ultraløbene sammenlignet med de kortere løb.

Jeg løb mit første marathonløb som 30-årig og det er kun gået fremad siden. Både med tiderne, men også med hvor gode oplevelserne bliver.

Det tilskriver jeg selvfølgelig løbestilen, men bestemt også de mange års træning, som væver et tykkere og kraftigere sikkerhedsnet under præstationerne år for år.

Som jeg har sagt i mange sammenhænge, så er det bedste hack af en løbers liv at kunne træne kontinuerligt sæson efter sæson uden afbrydelser.

Forskel på skumsko og flade ved lange løb
Hvis ellers du har fået monteret en god løbeteknik, og ikke bare har hærdet kroppen til at løbe uhensigtsmæssigt i flade sko, så vil du sikkert opleve, at du ikke får ømme muskler, men snarere slider på sener og tilhæftninger.

Som fladfodsløber trækker du i langt højere grad på den elasticitet der sidder i senevævet, end du løber på rå muskelpower.

Jeg har kun efter yderst stejle løb haft ømme ben dagen derpå, men kan til gengæld godt vralte rundt og føle, at der er blevet revet godt i elastikkerne.

Det kan du jo tage som en lakmustest: Hvis du primært er øm i musklerne i dagene efter løbet, og ikke kan mærke slitage af senevævet, så er du enten bomstærk i vævet, eller også trænger stilen til et serviceeftersyn.

Godt løb.

Kim Saether

Tak for svaret, det var super lige at få afstemt forventningerne via en barfods ekspert.
Om jeg løber "korrekt" - det ved jeg ikke, men jeg er kun øm i stængerne og har ikke ondt, selvom jeg er oppe på 60-80 km om ugen nu. Det føles rigtigt.
Tror dog jeg snupper et par timer hos din coach Susanne Carugati i den nærmeste fremtid for at blive blåstemplet - hun er i mit område.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: