Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Ondt i lysken

Claus Holmegaard Jensen

Hej Claus

Jeg startede med at løbe i august 2014, startede i Kolding Motion hvor der er træningshold til 5 og 10 km jeg hoppede på de 5.
Inden start havde jeg døjet med en diskusprolaps eller som de på rygcenter Middelfart sagde Modic forandringer, mit løb gjorde at jeg efter et år stille og roligt kunne ligge det smerte stillede jeg fik på hylden.
Men så begyndte jeg at få problemer i knæene senere kom der problemer i lægmusklerne og nu er det så min lysken der driller, alle problemerne har gjort at jeg har haft pauser i mit løb, som du selv skriver har alle løbere/ trænere en løsning på hvodan det kan afhjælpes, men det er jo så som at lede efter en nål i en høstak for at finde svaret på mit problem.

Har du evt en ide til hvad der kan hjælpe, jeg løber rank er en høj fyr på 193 cm og ca 95 kg jeg løber i neutrale sko altså uden pronation.

Håber du har et gyldent råd.

Venlig hilsen
Claus Holmegaard

Glædelig jul og Godt Nytår

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Claus,

Tak for din julehilsen, omend der lige skulle gå et par måneder inden jeg kom ned til dit spørgsmål i bunken.

Du spørger efter et "gyldent råd", og det betyder jo desværre ofte et "quick fix", hvilket vi ikke gør så meget i her på fabrikken.

Dine problemer har taget så mange drejninger, at det også er umuligt at sætte fingeren på et bestemt sted, og med sikkerhed sige, hvor udspringet er.

Men selv om det på overfladen kan virke uoverskueligt med problemer der roterer rundt mellem ryk, knæ, lægmusker og nu lyske, så er det faktisk i min verden et godt tegn.

Du slider dig skæv
For problemer, som jages rundt i kroppen er oftest et tegn på, at du er startet på at gøre noget bevægelsesmæssigt forkert, som din krop så har reageret på.

Populært sagt kan vi sige, at du har "slidt dig skæv", og din krop kompenserer for misbruget. Det betyder så, at der vokser problemer frem et nyt sted, som i sig selv er en ny "skævslidning", og sådan bliver problemerne ved med at gå i ring.

Og det er meget bedre, end hvis problemerne altid sidder det samme sted, for så ville vi have risikoen for, at der var noget strukturelt forkert.

Ret dig op
Men det betyder også, at hvis vi tager fat om problemets rod og lærer dig at bevæge dig hensigtsmæssigt, så kan vi måske knække hele årsagskæden, og hvad der virker som en uoverskuelig bunke af problemer kan løses på én gang.

Ikke dermed sagt, at de er løst på én dag, men oddsene er ikke dårlige.

Trin ét vil altid være at få en over løbestilen, for hvis ikke den er i orden, så vil alt andet være lappeløsninger. Neutrale sko er en god start, men antagelig ikke hele svaret.

Hvis du ikke har mod på at kaste dig over en gang coaching, så prøv i første omgang at skyd løbestilen indenfor rammerne af de fem fejl ved forfodsløb, og se, om det ændrer noget for dig.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: