Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Dobbelt-whopper i Århus: Kom og bliv løbeskaderne kvit den 5. eller 6. maj....eller send en, der trænger ;)

Hvilken løbesko vil du anbefale til flatfodsløb?

Mette Holm

Hej Claus,
Jeg har gennem snart 3 år kæmpet med skinnebensbetændelse som har gjort det svært at løbe - jeg gør det alligevel fordi jeg er stædig, men jeg har ret slemme smerter, både under og efter træning. Jeg øver mig på forfods/fladfodsløb, men "glemmer" det nok desværre i mine almindelige løbesko, som i øvrigt er udstyret med en specialsål fra min fysioterapeut, da jeg også er platfodet og meget nemt laver pronation når jeg går og løber. Derudover har jeg hybermobile knæ og overstrækker ofte - ved ikke om det har indflydelse på noget, men nu kan du ligeså godt få alle facts! :-)
Hvilken løbesko vil du anbefale mig? Har set Ecco har lavet en sko som hedder Biom, som skulle gøre løbet så naturligt som muligt, - kender du til den, og hvad er din mening?
Mvh Mette

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Mette,

Jeg blev engang inviteret over til Ecco for at holde en workshop...indtil jeg forklarede dem, hvad jeg mener om deres sko :)

For som jeg jo prædiker dag efter dag, så gør skoen alene dig ikke til en bedre løber - det er løbestilen vi skal ind og arbejde med.

Hvilke sko kan bruges?
Jeg anbefaler groft sagt kun sko fra tre producenter: Vivobarefoot, Merell (og kun "vaporglove"-modellen) og Vibram Fivefingers. Hvis du ikke allerede har gjort det, så læs bullshit-filtret, som klæder dig på til at vælge din flade sko.

Derudover er der naturligvis hele sandal-registret, men det er som regel lidt for outreret at starte med.

Ecco Biom fejler i mine øjne ved, at sålerne er alt for tykke til, at man kan mærke, hvad der sker under poterne.

Slå en streg i sandet
Hvis du vil i mål med fladfodsløb, så nytter det ikke noget, at du veksler mellem dine almindelige sko, og så et par flade i ny og næ - den korteste vej er ved at gå "all-in", få en kyndig vejledning i at komme rigtigt igang, og så ellers kun bevæge dig efter de nye forskrifter.

For din krop elsker det, den er vant til - også selv om det skader den. Så hver gang du trækker i de gamle sutter fortæller du den, at det med de flade, det nok bare er for sjov.

Styr på stativet
De platte fødder, sålerne og din velmenende fysioterapeut har vi efterhånden vendt mange gange:

Overdreven pronation skal kureres ved at styrke fødderne - ikke ved at klodse dem op. Der er mange svar i den tone her i kassen, som f.eks:

Tre år med skinnebensbetændelse er meningsløst, når de i 99% af tilfældene kan fikses ved at skrue lidt på måden, du bevæger dig på.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: