Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Lændeproblemer

Maria Pasbøl

Hej Claus

Jeg faldt over din side ifm at jeg oplevede smerter på indersiden af skinnebenet under/efter løb. Det skal siges at jeg efter en lændeoperation sidste år (prolaps og spinalstenose) er startet op på at løbe, for første gang nogensinde.

Jeg læste så, at det kunne være en betændelsestilstand, og min sidste løbetur (i tirsdags) var derfor med mere fokus på ikke at sætte så meget af, men mere at 'løbe lige' med benene. Derudover har jeg et par gange lavet den øvelse på hug med ret ryg, som du har anbefalet i dine løberåd. MEN det har nu resulteret i en rigtig øm lænd igen, og jeg har derfor ikke ville/kunne løbe siden min sidste tur - fordi jeg er bange for at jeg har gjort noget forkert...

Kan jeg have løbet forkert med mit nye fokus eller er den øvelse på hug simpelthen for hård ved lænden for mig - eller har du et godt råd til mig?

På forhånd tak!

Maria

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Maria,

Hvis du er "svag om livet", så kan en fladfodet squat faktisk være en hård udfordring.

For det er ikke kun mobiliteten, der bliver udfordret, men i høj grad også styrken i det, der, lidt fortærsket, kaldes "kerne-regionen" - altså blandt andet mave, lænd og hofter.

Det er derfor, at en fladfodet squat er så fin en øvelse, for den rammer rigtig mange områder på én gang, og man får "meget for pengene".

Nu skriver du jo ikke noget om, hvad dine oprindelige lændeproblemer kom af, men et bud kunne jo være det klassiske kontorliv, som alt for mange af os lider under.

Hvis det var tilfældet, så vil mit forsigtige bud være, at du er ligeså slap om livet, som broderparten af den danske befolkning, og første trin på en kropslig dannelsesrejse kunne være et smut forbi Styrketræning for løbere.

Om det så har været løbeturen eller knæbøjningerne, der har resulteret i nye lændesmerter, det er jo umuligt at sige, MEN:

Jeg tør dog godt lægge hovedet på blokken og sige, at bare fordi du har læst lidt her på siden, og forsøgt at justere løbestilen lidt ind, så skal du ikke regne med, at den sidder lige i skabet.

Hver eneste gang, jeg holder workshoppen "Løb uden skader", så møder jeg "selvlærte" fladfodsløbere, som tror, de bare lige kommer for at få pudset de sidste hjørner af stilen af. Og så viser det sig, at de dels er langt fra idealet, men iøvrigt også er langt fra hvad de selv troede.

Fladfodsløb er enkelt, men det er ikke nemt - slet ikke på egen hånd, så hvis du er i nærheden af kontoret, så kan jeg anbefale at kigge forbi og få løbestilen skudt ind, så du i hvert fald ikke render rundt og gør skade på dig selv.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: