Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Dobbelt-whopper i Århus: Kom og bliv løbeskaderne kvit den 5. eller 6. maj....eller send en, der trænger ;)

Ustyrlig puls om morgenen

Henning Thomsen

Kære Posemand
Har haft megen gavn og glæde af dine løbetips og træningsmetoder - Løber nu, på 7ende måned skadesfrit. Jeg løber hurtigere, længere og meget mere ubesværet end før.

Mit problem - De fleste konkurrencer starter jo som bekendt typisk kl. 8, 9, 10 stykker om morgenen - Hver gang jeg har deltaget i et arrangement, kan jeg slet ikke styre min puls - Normalt kan jeg løbe 6:00 min/km med en puls på omkring 145 - Men på disse morgenevents går pulsen amok og ligger omkring 20-25 slag højere pr. minut. Jeg løb en ½ marathon kl. 10 om morgenen i en konkurrence i tiden 2t 5 min - 14 dage senere løb jeg samme distance om eftermiddagen i tiden 1t 53 min, endda på en ensom træningstur - Og det med en væsentlig lavere gennemsnitspuls. Claus, har du et bud på hvad der sker ? og mest interessant, kan der gøres noget ved det ?

Mange hilsener
Henning

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Henning,

Inden du konkluderer noget, så bør du nok undersøge til bunds, om det i virkeligheden er omstændighederne (konkurrencen), og ikke tidspunktet, der giver den høje puls.

Med andre ord: Måske er du bare nervøs?

Ikke sådan forstået, at du render rundt og ikke kan holde på vandet og ryster i buksen over det forestående, men en helt almindelig opsathed på at gøre det godt.

Jeg oplever i hvert fald selv en vis spænding forud for løb, som kan give pulsen et nøk opad.

Faktisk kan jeg øge min puls adskillige slag bare ved at TÆNKE på konkurrence. Du har sikkert også selv oplevet hjertebanken i skøre situationer, selv om du sad helt stille.

Sådan tester du
Inden du konkluderer, at du har et fysiologisk problem med morgenløb, så tænker jeg, at du skulle teste et par ting:

  • Prøv at mål din morgenpuls. Altså så snart du er vågnet men stadig ligger i sengen. Du behøver ikke montere pulsmåler, men find pulsen på halsen eller håndleddet, og tæl slagene i 15 eller 30 sekunder og gang op til et minut.
  • Prøv så også at tage en eftermiddagspuls - smid dig på sofaen et par minutter, slap af, og mål så pulsen.

Det ville undre mig, hvis din morgenpuls var markant højere end din eftermiddagspuls.

  • Prøv så at løbe f.eks. 10km henholdsvis morgen og eftermiddag. Ikke samme dag, men prøv at få gjort forholdene identiske på de to dage (søvnmængde, stressniveau etc.) 
  • Sørg for også at tage morgen- og eftermiddagspuls de dage du løber.

Først der kan du begynde at få et billede af, om der er en reel udfordring i at løbe om morgenen.

Skulle der - mod alt forventning - være så store forskelle som du tror, så må du jo til at eksperimentere med at stå væsentligt tidligere op før løbene.

Har du et løb kl. 09:00, så prøv at stå op kl. 04:00 og hav tid til morgenmad og alt det hyggeligt i god tid. Men gør det ikke kun den ene dag, for så bliver det noget juks - gør det 3-4-5 dage forud for løbet, så kroppen lige kan nå at vænne sig til den nye rytme.

Mit bedste bud vil dog stadig være, at det er omstændighederne ved konkurrencen, der spiller dig et puds, men meld gerne tilbage når du har forsøgt dig lidt frem.

God træning.

Henning Thomsen

Kære Claus
Nu har jeg testet med 2 identiske løbeture - En morgentur og en eftermiddagstur. Og du havde ret - det er ikke noget fysiologisk, men må tilskrives "spændingen" i konkurrencer. Jeg var faktisk bedre løbende på morgenturen end på eftermiddagsturen, så det er jo fantastisk. Nu vil jeg prøve at træne mere om morgenen og så må jeg øve mig i at slappe af op mod konkurrencerne.

Tak for dine gode råd.

Vh
Henning

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: