Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Svangsene, spændte muskler

Helle Justesen

Hej
Jeg har holdt pause i 3 lange måneder, fordi jeg fik ondt i svangsenen og havde kramper i lår, lægge og tæer. Jeg var først omkring en kiropraktor et par gange, som sendte mig videre til en massør, som gør en kæmpeindsats. Det er som om musklerne er spændte og ikke kan blive løsnet igen, og hver gang jeg har holdt mig lidt i ro, gør det meget ondt i svangsenen, når jeg starter igen. Jeg laver strækøvelser og har nu inddraget dine øvelser, men der sker ikke rigtig noget.
Jeg har brug for hjælp. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Helle

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Helle,

Jeg hæfter mig ved kramperne i lår, lægge og tæer - altså med andre ord det meste af undervognen :)

Med den information bag øret tænker jeg måske ikke nødvendigvis, at det er din svangsene, der er problemet, men blot der, hvor du først får ondt.

Når noget ikke fungerer som det skal i kroppen, så kan man lidt populært sige, at det svageste led giver sig først. Med andre ord kunne du måske ligeså let have fået ondt i achillessenen eller anklen, eller hvad ved jeg - svangen var måske bare den, der kastede håndklædet i ringen først.

Og selv, hvis det VAR svangen, der var problemet, så vil hverken pause eller udstrækning formodentlig give de store resultater, hvis du går tilbage og løber på samme måde og efter samme opskrift som før.

(Læs dette svar om udstrækning og mobilitet for lidt mere dybdegående info)

Jeg er muligvis ude på lidt tynd is her - i hvert fald udenfor mit kompetenceområde - men jeg ville måske få kigget nærmere på min kost og/eller andre komplikationer i kroppen, set med lidt mere holistiske briller.

For det er ikke normalt at få kramper i flere forskellige muskelgrupper, som du beskriver, med mindre der er noget galt i motorrummet.

Så et forsigtigt bud kunne måske være at opsøge en osteopat, som typisk er en fysioterapeut med et større kropskørekort, og/eller en professionel kostvejleder, som har en sportsvinkel på tingene.

For selv om din massør sikkert gør et godt stykke arbejde, så tvivler jeg på, at det fører til nogen bæredygtig forandring.

God bedring.

Helle Justesen

Kære Claus

Tak for dit svar. Nu har jeg lidt at arbejde videre med.

Med venlig hilsen
Helle

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: