Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Sko til hverdag og anden sport

Susanne Dall

Hej Claus.

Jeg har lige bestilt mit første par fladfods løbesko og er ret spændt på at få afprøvet en ny løbestil.

Jeg er dog i tvivl om jeg også bliver nødt til at skifte andre sko ud. Her tænker jeg jeg sko til hverdag, hvor jeg står og går meget i løbet af en arbejdsdag. Og i min fritid hvor jeg også spiller lidt håndbold. Skal jeg også have skifte de sko ud? Eller er det nok at gå i bare fødder hjemme, lave fodfitness og løbe med fladesko? Eller får det ikke den ønskede effekt med mindre skader, hvis ikke man går i helt flade sko til hverdag?
Og her er det altså ikke fordi jeg går i høje hæle. Men plejer at have et par kondisko/løbesko på når jeg er på arbejde og selvfølgelig håndboldsko til træning og kamp.

Venlig hilsen
Susanne

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Susanne,

Uden at trutte for meget i eget horn, så lad mig endnu engang slå fast, at et par flade sko alene ikke ændrer din løbestil - det er derfor forvirrede "selvlærte" ender her på fabrikken for at blive "rettet til", som de starter med at sige, og går herfra med en "hvorfor kom jeg ikke noget før" på.

Det kan du læse mange eksempler om på feedback-siden.

Men skal du droppe alle konventionelle sko, og så all-in på de flade nu? 

Som enhver velovervejet rådgiver vil sige: "it depends...".

For hvis nu dine fødder bare er supersunde og stærke, så kunne det godt være, at du fra den ene dag til den anden kunne slippe afsted med at slå over til en flad livsstil - både i løb, til hverdag og til håndbolds (jeg har iøvrigt skrevet en del om håndbold og fladfodsløb tidligere).

Men det er ganske få mennesker, der i en moderne verden render rundt med hobbit-fødder, struttende af sundhed (ja, du ved, falsk beskedenhed), og derfor giver det nok mening lige at spise brød til.

Som med så meget andet er en gradvis tilvænning nok vejen at gå, for flade sko er jo ingen lykkepille, og du risikerer bare at rage dig andre dårligdomme til, hvis du ikke giver kroppen tid til at følge med.

Som jeg har skrevet sidst i artiklen om klassiske fejl for nye fladfodsløbere, så ville den optimale tilvænning faktisk være, at man begyndte stille og roligt at fase de flade sko ind til hverdag, og når man var ved at være godt kørende til hverdag, så kunne man begynde at løbe lidt.

Og hvis vi skal bygge videre i dit tilfælde kunne man så sige, at når først du var godt løbende, så kunne du begynde at spille lidt håndbold i de flade, og se, om det kunne fungere.

Målet er naturligvis, at du gør alt i flade sko, for det ville dine fødder have det bedst med....men først når de er klar.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: