Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

I gang igen efter sesamoiditis

Morten Graff

Hej posemand
Jeg har haftsesamoiditis og måtte efter lang tids pause have en binyrebarkhormonsprøjte til at fjerne inflamationen. Nu er det blevet meget bedre og jeg vil gerne i gang med løb igen. Denne gang forfodsløb. Jeg har købt et par Vibram fivefinger og har tænkt mig at starte op i dem, når jeg om en uge skal på ferie i Thailand. Så vil jeg starte stille og roligt med dem på det hårde sand på stranden. Er det ikke en fin måde at komme i gang på?
Mvh Morten

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Morten,

Jeg bliver nødt til at starte med at sige, som jeg plejer: Det nytter ikke noget i sig selv, at skifte skoen - du skal arbejde med, hvordan du løber, hvis du skal høste frugterne af fladfodsløb.

Start med de fem gratis tips, og læs også artiklerne med gode råd om løbestilen her på siden (hvis du ikke allerede har været der).

Men for at blive lidt praktisk, så giver det såmænd ikke den store mening at øve sig i fivefingers på stranden - helt af med fodtøjet og tag den i bare tæer.

Hvis du løber på pakket sand, så stop en gang imellem og check dine fodaftryk: De skal gerne vise, at du lander med lige meget tryk på hele foden. Ideelt set skal der ikke være "pløjet sand op" nogetsteds på aftrykket - hverken i hælen eller ved tæerne. Bare tag den helt stille og roligt - traktortempo, som vi kalder det.

Brug så i stedet dine fivefingers til at gå i - det er en god start på at få vænnet fødderne til at blive brugt. Jeg kender jo ikke din "fodtøjshistorik", men de fleste har skeletter i skabet når det kommer til at have valgt sundt fodtøj gennem livet.

Husk på, at betændelse i foden kom ikke ud af ingenting, så lyt efter kroppens signaler, og gå ikke hurtigere frem, end foden kan klare.

God tur :o)

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: