Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Hvordan kommer jeg i gang efter knæskade ?

Christina Louise Meng

Hej Claus

Jeg har en knæskade (Springerknæ og slidt menisk) som sidste år "sprang op" 3 gange, efter forskellige overanstrengelser via sport og vrid efter et fald, hver gang blev jeg rådet til at holde mig i ro til det stopper med at gøre ondt og så gå langsomt igang med at lave knæøvelser og sport.

Men i efteråret blev det slemt, og jeg har derfor praktisk talt intet motion lavet siden September da jeg måtte igennem en større udredning for at finde synderen, og det er altså en slidt menisk efter nogen gamle rideskader, og nogen slappe muskler i knæ, lår og ankel som giver mig generne, og det er ikke nogen man vil operere da det højst sandsynligt bare giver flere gener.

Nu er smerterne endelig ved at være væk efter den meget lange pause, og jeg vil gerne igang med sport igen, jeg har fået nogen knæøvelser af min fys som jeg skal lave hver dag, og først når jeg kommer op på x antal øvelser må jeg begynde at løbe og cykle siger han.
Jeg har i December og Januar lavet øvelser efter foreskrifterne men når jeg kommer op på et højt antal øvelser, så bliver knæet ømt igen og jeg er nødt til at stoppe op og starte forfra med ro og derefter øvelser der gradvist øges i antal uge for uge..

Mit spørgsmål til dig, kan jeg begynde at løbe forfodsløb selvom knæet er ømt ? og hvordan kommer jeg bedst igang efter så lang en pause fra sport ? kan jo tydeligt mærke min form er i bund, og mine muskler i benene er svage, og det styrker jo ikke ligefrem et dårligt knæ.

Jeg er ved at blive skør over intet at lave, men kan mærke at det gør ondt hvis jeg ex. forsøger mig med en yogatime, så derfor har min mand som løber forfodsløb fortalt mig om nogen af de svar du har lavet herinde, og det ser ud til at folk godt kan løbe selvom knæet driller, så jeg håber du har et bud på hvad jeg kan gøre ?

På forhånd tak for din tid.
Mvh
Christina

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Christina,

Hvis du allerede kender en del af svaret - at der mangler lidt styrke i understellet, så vil min første anbefaling jo være, at du går igang med programmet styrketræning for løbere.

Når du har brugt en måneds tid eller halvanden på det, og evt. brugt flekisfusser som opvarmning til styrketræningen, så dine fødder også får lidt motion, så burde du være klar til stille og roligt at gå igang med at løbe.

Her kan det ikke komme som nogen overraskelse, at jeg mener, den bedste måde at starte på er at få en omgang undervisning i fladfodsløb, så du ikke starter forkert ud og gør ny skade på dig selv.

Tager du den tilgang til det skulle der ikke være noget galt i at du bliver en glad løber ligesom resten af de knæpatienter, der kommer gennem møllen her på fabrikken.

God bedring.

Christina Louise Meng

Tusind tak for svar :)

Jeg gik igang i torsdags med Styrketræningsprogrammet, jeg kan dog ikke lave den der "Udfaldsskridt" korrekt, det gør simpelthen for ondt i knæet.

Men jeg tror at jeg booker en tid hos din kollega Thomas i Roskilde, så kan han jo lige korrigere om jeg har brug for andre øvelser, og så kan jeg også få noget undervisning i fladfodsløb hos ham.

Tak for din tid.

Hilsen
Christina

Claus Rasmussen

Hej Christina,

Det lyder ganske fornuftigt - det er jo Tomas, der er ophavsmand til programmet, så han er den rigtige at gå til, hvis det ikke fungerer for dig.

Forhåbentlig er vi også snart klar til, at Tomas kan tilbyde undervisning på workshop-form, hvis man vil lidt videre med den relevante styrketræning :)

 

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: