Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Ømme lægmuskler

Stefan Søsted

Kære Posemand

Jeg begyndte med at løbe fladfodsstil for ca. 5 uger siden og har også været til coaching hos Claus Ipsen - det var rigtig godt. Her fik jeg samtidig bekræftet, at jeg var rigtig godt på vej og at han kunne nøjes med at juster min teknik, så den blev lidt mere kompakt. Alt sammen rigtig fint. Jeg løber ca. 10-12 min., 4-6 gange om ugen, så jeg øver mig rigtig meget. Jeg har dog et spørgsmål som går på mine lægge. Jeg synes de let blive trætte og jeg har også lidt ondt i dem imellem mine løb. Det er ikke særlig slemt, men jeg undrer mig, da min teknik umiddelbart ser ud til at være rigtig - i hvert fald på video. Jeg øver min teknik hver gang jeg løber, men min læg bliver stadig lettere ømme. Mine egen overvejelser går selvfølgelig på, at mine lægge skal trænes og at det typisk tager 6 uger, men stadig vil jeg da gerne høre om det er normalt at have ømme lægge?

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Stefan,

Ømme lægge er en klassiker blandt nyslåede fladfodsløbere.

Ja, det er ok, at de lige skal vænne sig til at blive brugt, men det er ikke noget der skal vare ved.

Forbliver de ømme skyldes det som regel, at du enten er for langt oppe på tæerne, eller at du er for anspændt når du lander (henholdsvis "prinsessen" og "robotten" fra de fem fejl for forfodsløbere).

De anspændte ankler er noget rigtig mange bakser med i starten, og der er desværre ikke nogen genvej til at lære sig at slappe af i fusserne.

Hvis du ender med at "sande helt til" i læggene, så kan du overveje en omgang sportsmassage eller to til at få det løsnet, så du har det bedste udgangspunkt, men på længere sigt er det ikke noget der skal bide sig fast.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: