Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

styrketræning..

Jens Bøcher

Hej Claus!.. Jeg har svært ved, at motivere mig/finde tiden til at lave flexifusser og styrketræning for løbere 2-3 gange om ugen. Du skriver du selv gør det før hver løbeture/alle hverdage. Jeg har taget 15*3 gentagelser med de 3 øvelser, men vil/kan næsten kun bruge min tid på løb så derfor bliver det meget begrænset hvad jeg når desværre.. :( Er det sådan du kun kører hver øvelse 1 gang eller 2 gange når du skriver det kun tager 10-15 min. ?.. hvad er dine erfaringer med sæt og gentagelser og hvad virker.? Jeg bruger mindst 30 min på det men laver også 15 sæt gange 3 med 4 øvelser.. mvh Jens

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Jens,

Der er rigtig mange gode ting man kan gøre for sin krop, men man kan selvfølgelig ikke bare blive ved med at hælde på og hælde på.

Jeg håber ikke, jeg har sagt, at jeg laver fleksifusser og styrketræning inden alle mine løbeture - så må jeg i hvert fald have været høj på smør, for det er langt fra tilfældet.

Når nok er nok
Hvis du når til et punkt, hvor fleksifusserne ikke er nogen udfordring for dig, så er du for så vidt "udlært", og behøver ikke bruge mere tid på det.

Så kan du vende tilbage til det en gang imellem og se, om du stadig har bevægeligheden - er du rustet lidt, så kan du lige køre på et par uger igen, for at reetablere.

Nøjagtigt som den dybe squat - hvis du først mestrer den, så er der ingen grund til at sidde dernede i timevis, men prøv i stedet at få det indarbejdet som en naturlig del af hverdagen (jeg indtager f.eks. altid morgenmaden i squat på de dage, hvor jeg spiser alene).

Styrketræning bør du altid vedligeholde i et eller andet omfang. Men vi må jo også være realister og sige, at det er der nok ingen der gør.

For mit eget vedkommende svinger det også meget - nogle perioder meget disciplineret, og andre perioder lidt af en skulker.

Hvad du ikke kan skulke fra
Hvis du kan indarbejde de tre øvelser i styrketræning for løbere, så du tre gange om ugen kører alle øvelserne igennem 2-3 x15 repetitioner, så er du rigtig, rigtig godt kørende.

På 15 minutter bør du kunne køre de tre øvelser med 2 x 15 af hver - ellers kigger du for meget i spejlet.

Hvis du mener, at det er for meget at allokere et kvarter et par gange om ugen, så synes jeg, du skal tage prioriteterne op til revision.

Et tip til at bevare motivationen er at rotere øvelserne lidt, så man ikke laver nøjagtigt det samme hver eneste gang - det kræver en vis autisme at holde på med.

Jeg ved jo, du har ambitioner om også at løbe langt, og så er styrketræningen en ganske billig forsikring for, at du får nogle gode oplevelser med hjem.

God træning.

Jens Bøcher

Tak for god feed-back

Jens Bøcher

- lige et supplerende spørgsmål: At mestre den dybe squat er det når den forreste sene over vristen ikke er spændt?.. Indtil videre er jeg nemlig nødt til at "holde igen" i et bordben eller lignende..

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: