Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Dobbelt-whopper i Århus: Kom og bliv løbeskaderne kvit den 5. eller 6. maj....eller send en, der trænger ;)

Sko eller løbestilsanalyse

Helle Madsen

Hej Posemand

Jeg vil indlede med at fortælle, at jeg modtager dine mails, og er glad for dem - så tak for det! (Du har din helt egen mappe i min Outlook) :-)

Jeg har bøvlet med en skidt balle og en skidt hofte (samme side/ben) Jeg har gået til behandling hos en fysioterapeut, uden den store effekt.
Jeg skiftede sko til Inov8 tilbage i foråret, og som ved alle de andre sko jeg har haft, sled jeg hurtig skoen ekstrem skæv på den side/ben, hvor jeg har smerter.
I desperation startede jeg for 1 måned siden med at løbe i bare tæer på boldbanen/græsplænen. Nu løber jeg 8 km uden smerter i ballen/hoften i bare tæer. MEN jeg vil jo gerne tilbage på vejen, og har brug for et råd!
Jeg køber mig fattig i sko. Hvordan får jeg tjekket hvilke sko der vil være gode til mig? I princippet nyder jeg rigtig meget at løbe i bare tæer - så what to do?
Skal jeg heller investere i en coaching hos dig/jer, inden jeg vælger sko?

På forhånd tak for svaret, og god dag.

Hilsen Helle

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Helle,

Jamen opnår jeg ikke andet, så har jeg da opnået at blive en mappe i Outlook :)

Årsagen til, at barfodsløb på græs slet ikke giver de problemer du normalt oplever kan skyldes to ting:

  1. Enten løber du uhensigtsmæssigt med sko på, og alene det at du bliver fri for dem giver dig en bedre løbestil.
  2. Eller også er græsplænen bare så blød, at din uhensigtsmæssige løbestil bliver maskeret og du slipper for problemerne.

Jeg ville hælde til 2) da det er tvivlsomt, om du med et trylleslag skulle være begyndt at løbe smartere bare fordi du får skoene af.

Men det findes der jo en ret nem test til at afsløre: Løb en tur på asfalt/fortov i bare tæer og se, om det giver dig problemer i din problematiske side.

Hold dig dog gerne under otte kilometer, da det lyder som alt, alt for meget efter bare 30 dage på bare fødder. Når vi sender folk hjem fra undervisning i fladfodsløb, så er det med en tommelfingerregel om kun at løbe 10 minutter om dagen.

Hvis du kan løbe på hårdt underlag uden sko og uden problemer, jamen så har du måske bare talent for det der med naturlig løbestil, og så er det da bare om at slå et smut forbi f.eks. Naturlig Fod på Frederiksberg, hvor du kan få et par flade sko, og vejledning i, hvad der er bedst.

Får du derimod ubehag i de "kendte" områder, så har dit barfodsløb på græs blot været en sovepude, og så vil det give god mening, at du kigger forbi så vi kan se nærmere på, hvordan vi får skudt din løbestil på plads, og får stedt balle/hofteproblemerne til hvile.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: