Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Hurtig og effektiv opvarmning inden løb

Alexander Højen Månsson

Hejsa.
Jeg er næsten lige begyndt at løbe og mangler noget hurtig og effektiv opvarmning inden mit løb. Da jeg ikke har så meget tid i hverdagen, så ender det altid med at opvarmningen bliver prioriteret lavest, og det er jo ikke så godt.
Pt forsøger jeg bare at træne mig op til at kunne klare politiets optagelsesprøve på 2400 m på 11.30 sekunder. Men jeg synes simpelthen ikke jeg kan få løbet ordenligt uden nogen form for opvarmning. Kan du give et bud på en hurtig og effektiv opvarmning?

Derudover spænder jeg ofte rigtig meget op i den øvre del af foden/anklen, hvilket hæmmer bevægeligheden markant i anklen under løbet og tvinger mig ofte til at stoppe. Hvordan kan jeg komme af med dette?

Med venlig Alexander

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Alexander,

Du kunne lyde som en mand, der udover at skippe opvarmningen, også løber så hurtigt som muligt, for at få mest for pengene, når nu tiden er knap?

Hvis det har noget på sig, så har jeg nok ikke så meget hjælpe at tilbyde. Altså jo, hvis du er villig til at ændre på den praksis :)

For med al respekt for etaten, så er kravet til optagelsesprøven ikke hurtigere, end at de fleste med fordel ville kunne prøve at flytte på den aerobe form - den du måske også kender som dieselmotoren.

Man kunne fristes til at pakke meget hurtigløb ind i programmet fordi du jo skal præstere hurtigt til testen, men der vil være mere ræson i at hæve bunden, fremfor at prøve at løfte taget.

Jeg har haft flere kandidater gennem fabrikken, som stod overfor samme prøve som du, eller tilsvarende "årsprøver" i Forsvaret, og det har været samme opskrift hvergang: Byg på dieselmotoren i stedet for sportsvognen.

I dette gamle indlæg linker jeg videre til flere andre indlæg i brevkassen om netop at træne langsomt (og løbe hurtigt).

Hvis du kan tilslutte dig den filosofi, så burde der ikke være mere behov for opvarmning, end at du blot starter turene ekstra langsomt ud. Og hvis fødderne stadig slår knuder, så kan en omgang fleksifusser altid være godt til at løsne hængslerne inden det går løs.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: