Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Hvilke sko skal man have?

Mathias Østergård Andersen

Hej Posemand,
Nu er jeg desværre en af dem der er blevet bondefanget af fine ord, som over- og inderpronation, svangstøtte og hælkappe, og har fået købt nogle fine løbesko (som jeg føler hjælper når jeg løber, ved at reducere smerten i mine skinneben, da jeg har skinnebensbetændelse).
Men, ifølge din artikel, så lyder det jo til at det er noget hokus pokus. Jeg har dog ikke lige 1.000-1.500 kr. at smide på bordet på nogle avancerede fladfodssko, så derfor spørger jeg dig, hvilke sko vil du anbefale som løbesko til mig?

Jeg har dog også et sideløbende spørgsmål til min skinnebensbetændelse, som jeg har lidt af i ca. 3 år. Før i tiden har jeg løbet halvmarathon og lange distancer, men på et tidspunkt stoppede jeg helt med at løbetræne, og tog ca. 25 kg på. Jeg begyndte derefter at ville i gang igen, og oplevede hurtigt stærke smerter i skinnebensknoglen (foran, men på bagsiden af knoglen, hvis det gav mening?). Den tilstand har jeg bøvlet med i 3 år, og har været ved fysioterapeut og købt fine sko, men uden held.
Mit spørgsmål, foruden spørgsmålet om skoene, er: Hvor meget bør jeg løbetræne, med den korrekte løbestil, for at blive "helbredt"? Jeg er i form og kan snildt løbe 10-15 km, dog ikke uden at opleve smerter et par dage efter. Jeg oplever ikke smerter under løbeturen, pga. mine sko.

Jeg afventer ivrigt svar, så jeg kan blive fri for denne uudholdelige lidelse :)

Mvh Mathias

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Mathias,

Hvis du har haft råd til både specialsko med skum og fysioterapeut, så burde du vel også kunne finde råd til et par flade, som nok kan fås under en tusse?

Jeg forstår ikke helt, hvad du ellers mener, at jeg skal råde dig til hvad sko angår?

I hvert fald bliver fladfodsløb i stive sko med svangstøtte og hælkappe mægtig svært, for du har ingen anelse om, hvad dine fødder laver, og det er alfa og omega i at lære et løbe fornuftigt på flade fødder.

Du spørger hvor langt du skal løbe i den nye stil for at "blive helbredt", og her er svaret jo, at det intet har med kilometer at gøre - det har nærmere noget at gøre med, hvor godt og hvor hurtigt du fanger den nye stil.

Nogen lærer det på en halv times tid, mens andre bokser med indlæringen i flere måneder. Og når så du har lært mønstret kommer den hårde "lærlingetid", hvor du skal gentage og fastholde dit nye mønster længe nok til at du helt af dig selv falder ind i den rette stil, når der skal løbes, UDEN at du får "tilbagefald" til den gamle stil.

Når du har trawlet alle artiklerne igennem her på siden, så er den bedste investering i et liv uden skinnebensbetændelse nok at kigge forbi til en gang undervisning, hvis du vil sikre dig, at du ikke spilder tiden ved at drøne ud ad en blindgyde - vi har alt for mange kursister, som bagefter siger "jeg ville ønske jeg var kommet noget tidligere".

Faktisk står der netop i en af de nyeste anmeldelser (i skrivende stund) følgende:

"Efter at have skiftet til flade sko for et par år siden valgte jeg, at gøre op med min "hvor svært kan det være, jeg kan selv" attitude og meldte mig på en workshop.

Et godt valg. Jeg fik korrigeret de fleste af mine fejl og fik uvurderlig råd og vejledning, som har bragt mig tilbage på sporet i mere end en forstand. Og det på en yderst kompetent, underholdende og inspirerende måde"

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: