Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

Udstrækning

Dani Schulze

I dit indlæg vedr. Fladfodsklubben skriver du at i aldrig strækker ud, hvilket forvirret mig lidt.
Jeg har haft en forstrækning i akillesenen for en måned siden og den er stadig lidt øm. Jeg går ved en sports massør som siger at mine sener/ bånd er for korte fra læg ned til akillesene. Han har givet mig nogle udstrækningsøvelser som gør dem mere smidige. Jeg har aldrig kunnet bøje mig forover og røre jorden men nu efter 14. Dages øvelser kan jeg røre jorden med fingerspidserne.
Er han helt ude i hampen eller kan det i mit tilfælde være nødvendigt.

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Dani,

Din fys kan jo ikke se dine sener. Han kan se, at du har begrænset bevægelse, men det kan skyldes mange ting. 

Én løsning kan være at strække ud, og det kan give resultater, som du selv oplever (omend jeg er noget uforstående overfor, at muligheden for at nå gulvet skulle skyldes en begrænsning i læg-regionen...)

Problemet med kun at strække er dog, at for at bevare den fleksibilitet du nu har opnået, så er du dømt til at strække ud resten af livet (jeg går ud fra, du har læst den lynhurtige version af, hvorfor det er en omvendt tankegang at strække ud)

Men hvis jeg nu slog dig bevidstløs, så vi koblede hjernen - kroppens beskytter - fra, så garanterer jeg, at jeg godt kunne placere dig i en position, hvor dine hænder kunne nå dine fødder mens benene var strakte. 

Altså kan man ikke sige, at dine sener er for korte - man kan sige, at du ikke er klar til at tage dem ud i en yderposition.

Jeg har utallige gange på workshops fået folk til langt at overgå, hvad de troede, de kunne strække sig til - kun ved at "snyde" deres hjerne med et par små landmandstips - der er meget sjældent tale om egentlig begrænsning i senerne.

Det vi gør i Fladfodsklubben er at opbygge noget generel styrke i hele kroppen, så man kan blive tryg ved at bevæge sig længere ud i yderpunkterne, og derfor eliminere behovet for den uendelige udstrækning.

Et religiøst emne, men her står vi altså :)

Dani Schulze

Jeg skrev lidt misvisende. Muligheden for at røre gulvet havde ikke noget med min læg sener at gøre, blot en ekstra øvelse da jeg sagde at jeg aldrig havde haft smidigheden til at nå jorden osv. Jeg vil ikke ende som en stiv gammel mand for hurtigt ;0)
Jeg forstår hvad du skriver og det giver fint mening. Det jeg har behov for nu er en fladfodsklub på Fyn/ Jylland jeg han gå ved en gang om ugen ;)
Er der et alternativ til fladfodsklubben ? Altså en form for udendørs pilates eller lign. Jeg SKAL ha styr på mine ben da jeg har behov for at løbe løbe løbe i skoven.

Claus Rasmussen

Hej Dani,

Ja, jeg ville ønske, jeg lige kunne trylle flere fladfodsklubber op rundt omkring i landet. Det kommer helt sikkert, men det er ikke lige om hjørnet, da vi jo gerne vil have gennemarbejdet koncepterne inden vi ruller dem bredere ud.

Men vi stjæler en del fra MovNat, og det kan du sikkert finde masser af ting omkring på YouTube. Desværre er det jo - som med løb - også sådan, at der er mere snot end skæg derude, men indtil vi kan få fat i dig i levende live, så prøv at snus lidt selv.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: