Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Der er dobbelt-whopper i Århus i november. Første dag er udsolgt, men enkelte pladser tilbage på dag to Udsolgt

opvarmning inden fladfodsløb?

Timmy Riddertoft

Hej Claus

Efter en pause på 3-4 mdr. har jeg genoptaget løbet. Min udfordring er, at jeg først efter de 2-3km syntes at jeg er gennemvarm, og løber teknisk korrekt.

Dette betyder at i løbet af de første 2-3 km, får jeg ondt omkring min højre ankel. Smerten og stedet gør, at det minder meget om en stressfraktur.

Smerter osv forsvinder dog, når tenikken er rigtig.

I den forbindelse vil jeg høre, hvad du anbefaler man foretager sig som opvarmning? Her tænker jeg både opvarmning af fødder, ben, core, osv.

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Timmy,

Først og fremmest: Hvis du mistænker et træthedsbrud, så få lige kigget på det, så du ikke løber rundt og gør det værre. Det kan faktisk godt lade sig gøre at løbe længe rundt med et træthedsbrud, hvis bruddet sidder "heldigt", og man er skarp på teknikken (eller bare har en høj smertetærskel :) )

Dine ankler vil sikkert blive glade, hvis du mikser lidt squat og fleksifusser inden du sætter ud, så anklerne lige får lov at mærke, at de godt kan bevæge sig i hele din "range of motion". 

En anden fiks lille ting, som jeg selv bruger meget, er at sidde i en fladfodssquat, og så køre kroppen rundt - altså se, hvor langt frem man kan læne sig, køre til højre, tilbage, til venstre, og så bare sidde og rulle rundt på dine stabile fødder. 

Andre dage kører jeg en omgang styrketræning for løbere inden jeg sætter afsted - prøv dig frem og se, hvad der aflaster anklerne bedst.

God træning

Timmy Riddertoft

Jeg har været til en fys for at finde årsagen til problemerne, og det lader til at være en begyndende skinnebens betændelse.

Jeg har gang i noget kinesio tape, massage og lidt øvelser.

Jeg kan forstå på det du skriver omkring skinnebens betændelse, at det bør man ikke få ved fladfodsløb. Dermed må det jo konkluderes, at jeg ikke har en korrekt teknik.

Min fys har ikke stor viden om løb, men anbefaler ikke at løbe i perioden. Heller ikke bare 1km. Hvad har du af erfaring til hvad man kan gøre? jeg vil gerne ud og træne teknik hurtigst muligt.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: