Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Pladserne er åbnet til Næste Jyllands-tour i november - skal du med på holdet?

Hvordan gør man sine elastikker mere elastiske?

Poul Erik Skov

Hej Claus.
Jeg må sige jeg glæder mig til dine svar på alle disse spørgsmål og vil nu også selv stille et. Hvordan gør man sine elastikker mere elastiske? Jeg kan forstå du ikke går ind for stræk, men hvad så? Jeg har ingen problemer med at gå ned i squat og at sidde i hug er heller ikke noget problem, men jeg føler mig dog en del stiv og at hoppe ned fra noget er ikke mere min kop te. Så hvad siger du?
Mvh Poul Erik

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Poul Erik,

Det er et godt og vigtigt spørgsmål: Hvordan bliver jeg elastisk, når jeg nu allerede er smidig?

Den falske elastik
Sproget kan være lidt en barriere når vi taler om mobilitet, for når vi tænker på en elastik, så er det jo materialets elasticitet, der afgør, hvor god den er.

Så når det kommer til "menneskets elastikker", så er vi tilbøjelige til at overføre konceptet én-til-én, og tro, at det bare drejer sig om smidighed - hvis vi har god bevægelighed, så har vi også god elasticitet, tænker man.

Men i kroppen er det mere kompliceret, og derfor kan man godt være "hypermobil", uden at kunne hoppe over så meget som en mælkekarton uden at falde fra hinanden.

Kroppens elasticitet, og f.eks. evnen til at hoppe ud fra høje steder afhænger af flere ting:

  • Bevægeligheden, som du allerede har - altså at dine sener overhovedet kan give sig, og ikke er helt kalket til
  • Styrke. Du har ikke noget ud af at kunne vrikke foden op på issen, hvis du ikke har kræfter til at "holde i senerne" når du lander.
  • Styrke i yderposisionerne. Nytter ikke noget, at du kan sidde fint i squat, hvis korthuset vælter, når du skal løfte lidt vægt med op igen. Har du ikke styrke i yderpositionerne, kan man sige, at du ikke har rådighed over din bevægelighed.
  • Neurologisk koordination (som nok hedder noget andet, hvis man er fagmand). Evnen til at aktivere musklerne på det rette tidspunkt, så de spiller sammen med senevævets elasticitet. Det er f.eks. den overvejende faktor i, om du lander hårdt eller blødt.

    Hvis du stiller dig stiv som et bræt og springer ned fra en stol, så bliver det en dårlig oplevelse. Det gør det også, hvis du er helt slap under landingen. Kun hvis muskler og sener arbejder optimalt sammen kan du lave en blød landing.

Vejen til mobilitet
Og hvordan bliver man så bedre, spørger du sikkert :)

Tjah, det er jo ret indlysende, at man skal droppe det enøjede fokus på bevægeligheden, for til gengæld også at fokusere på at få styrke på stativet og kunne koordinere sine bevægelser.

Derfor er præcis hop og spring i forskellig aftapning en fin måde at vokse på - det er én af ingredienserne i vore Fladfodsklub.

Hvis det ikke er din kop the, så må du jo starte der, hvor du er tryg. Også, hvis det så bare betyder at hoppe ned fra kantstenen.

Kan du ikke hoppe og lande blødt, så er der meget mere at vinde der, frem for at slide sig til mere bevægelighed.

Her på kontoret jager vi "mobilitet" udfra formlen:

Smidighed + Styrke = Mobilitet.

Og så drysser vi et lag koordination over, for at bygge modstandsdygtige løbere :)

Desværre er det de færreste løbere, der gider bruge tid på den form for træning, for det lugter jo ikke rigtigt af løb.

Men 95% af alle løbere ville få meget mere ud af at krydre med noget alternativ træning, end de får af hele tiden at balancere på skadegrænsen mens de hælder flere og flere kilometer på og laver passive stræk til kroppen skriger.

God træning

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: