Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Efterårets tour er på plads - begge dage i Århus: Lørdag den 17. og søndag den 18. november - kig forbi, eller send en, der trænger :)

intervalløb(træning)

Kim Mandal Hornemann

Hej Claus. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, hvad du tænker ift. intervalløbetræning? Både sådan generelt, som værktøj til at træne til maraton/ultra samt som træning i det daglige. Jeg elsker at løbe både længere og kortere ture, trail og vejløb, men jeg kan mærke at lysten samt motivationen falder markant ved tanken om at "skulle" bruge interval træning. Jeg er selvfølgelig klar over, at det i sidste instans er midt eget valg :) Men kunne godt tænke mig at høre om det er noget du benytter og/eller anbefaler?

Mvh. Kim Mandal

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Kim,

Hvis din motivation falder ved tanken om at skulle løbe intervaller, så er det jo godt, at man er herre over sin egen træning, og derfor kan gøre, hvad der passer en bedst :)

Jeg tror ikke at nogen har skåret den endelige formel for, hvilken træningsform og i hvilke mængder der er optimal, for det kommer i høj grad an på et væld af andre faktorer i livet.

Men du kan få den formel jeg selv, og de folk jeg coacher personligt, følger:

  • Langt den overvejende del af træningen foregår i traktor-tempo, for derved at opbygge et godt aerobt system, og øge evnen til at forbrænde fedt.

    Vi træner langt henad vejen efter koncepterne i "Maffetone Metoden" - du kan få en kort intro til Maffetone og 180-formlen her (på hvad der må være en af internettets grimmeste sider).
  • Det langsomme tempo passer fantastisk godt med vores enøjede fokus på teknik - der er rent faktisk tid til at løbe ordentligt, når lungerne ikke basker dig om ørene mens du løber.

    Desuden stiger risikoen for at blive skadet markant, når du skifter traktoren ud med en Porsche - lev stærkt, dø ung :)
  • Fra tid til anden ryster vi posen, og kaster lidt tempoløb, eller måske intervaller ind i ligningen. Men sålænge du stadig kan måle formfremgang ved hjælp af traktorløbet, så er der ikke noget behov for at slå over i hurtigere tempo.

    Nøjagtigt som den episke lange træningstur inden et marathonløb, så tror jeg også primært, at tempoløb gavner psyken, og ikke så meget effekten af din træning.
  • Kontinuitet er den altoverskyggende faktor i, om du kommer til at opleve fremgang i resultaterne. Hellere komme ud en lille tur hver dag, end at slå store forkromede programmer op, som udmarver dig, giver dig dårlig samvittighed når du ikke kan følge dem, eller - aller værst - skader dig, fordi du presser dig selv for hårdt.
  • Endelig går vi her på fabrikken meget mere op i at få en god balance i din sundhed generelt - at have styr på søvn, kost og stress, fordi det gang på gang viser sig at være den klogeste investering.

Jeg har set folk skære seriøse bidder af deres maratontider helt uden intervalløb, så med mindre du godt kan li' farten, så er det som almindelig dødelig motionist ikke noget du behøver kaste dig over af andre grunde end adspredelse og afveksling i træningen.

Som en anekdote kan jeg nævne, at da det lykkedes mig at knække 3-timers-grænsen på maraton-distancen, var det uden et eneste intervalpas, på et yderst sparsomt træningspensum, men med en høj grad af kontinuitet.

Hvis du er engelsk-kyndig, så læs iøvrigt min artikel ovre på søstersiden: Wanna run long? Forget about running.

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: