Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Efterårets tour er på plads - begge dage i Århus: Lørdag den 17. og søndag den 18. november - kig forbi, eller send en, der trænger :)

Nybegynder..

Jane Pedersen

Hej Claus.
Startede forrige efterår med at løbe, efter det meget kendte rygestop. Har siden fået taget den berømte løbetest efter et løberknæ, og skinnebensbetændelse. Endte ud med et par meget høje, lækre, farverige og dyre Asic løbesko, og de 3 par jeg havde købt i forvejen blev dømt ude. Efter en måned med de meget flotte nye sko, forsvandt mine gener da også, for bare at komme igen nu, efter ja hvad 2 mdr.
Jeg har brugt foråret på at komme op og løbe de 5 km. i løbet af sommeren har jeg været oppe på 8 km og mange af disse km er løbet i skove, grus og græs. Intet af løbet der er foregået VÆK fra asfalten har givet smerter.
Skal lige nævnes af de to sidste ture i skoven blev løbet i mine nye Salomon trail sko.
Men nu efter 2 åndsvage ture på 4 km (1,5-2 km på asfalt i alm farverige løbesko) er benene træstubbe der gør fandens ondt. Igen :( Nu hedder det så bare en ydre og indre skinnebensbetændelse i begge ben :(
Hvad gør jeg galt, er mit umiddelbare spørgsmål, men jeg ved det godt og kan selv fortælle at fejlen er hællandninger..
Mit (mine) spørgsmål er så lige hvordan jeg lærer at løbe ordentligt og rigtigt?...Er trail bare løsningen, og skal jeg bare lade asfalten passe sig selv?
Og hvor meget har ens vægt betydning for fladfodsløb?
Er lidt træt af ordlyden: Dejligt med løb, for det er bare et par joggingbukser, en t-shirt og et par sko, så er du i gang!! Det er det så bare aldrig....vel? :)
Har læst dine 5 tips.
Venlig hilsen

Jane Pedersen

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Jane,

Nej, de færreste aktiviteter er så enkle, som Nike gerne vil gøre dem til - "Just Do It".

Men når det kommer til løb, så er det jo heldigvis en af de ting, du har kunnet, da du var barn, så det kan graves frem igen, modsat squash, cykling, svømning, og hvad man ellers kaster sig over i motionens hellige navn.

Men det er godt du skriver nu, for så kan vi nå at stoppe dig mens tid er - du er nemlig ved at blive forført af en af de store løgne om løb, nemlig at det er klogere at løbe på blødt underlag, end på asfalt.

Derfor gør asfalten ondt
Du er langt fra den eneste, der oplever, at skovløb er mildere mod kroppen, og den vanlige konklusion er så, at skoven må være bedre, for så snart man sætter en fod på asfalten, så springer møtrikker og fjedre af løbemotoren til højre og venstre.

Men når du får ondt af selv en beskeden tur på asfalt, så er det fordi din løbemekanik ikke er i orden. 

Skovløb er tilgivende på grund af at underlaget er blødt, og der er en stor variation i bevægelserne. Derfor får du ikke den samme feedback på din løbeteknik, som du gør ved monotont asfaltløb - du kan, med andre ord, slippe afsted med at sjuske mere i skoven, end på asfalten.

Se evt. dette uddybende svar om samme emne:

Din beretning om forløbet med skader, nye sko, midlertidig lindring, men så nye skader, fortæller også en utvetydig historie om, at noget er skævt i dit løbeapparat.

De to løsninger
Du spørger, om man bare skal holde sig langt væk fra asfalten og kun løbe trail. 

Det er én løsning, men i mine øjne den mindst holdbare. Jeg tænker, at der er to veje til målet om at kunne løbe uden skader:

  1. Følg den konventionelle visdom og løb kun i skoven. Du vil stadig opleve, at der er et loft for, hvor langt og hvor intenst du vil kunne løbe, for på et tidspunkt er den "buffer" som en blød skovbund og afveksling i bevægelserne opbrugt, du når til kanten af skovbundens fejlmargin, og du får ondt igen - måske nye steder.

    Men hvis du ellers befinder dig godt indenfor rammerne af, hvad skoven kan beskytte dig imod, så kan du fint blive her. Ikke dermed sagt, at det er det mest hensigtsmæssige, men det kan fungere. I hvert fald indtil alderen begynder at snævre din fejlmargin ind fra den anden side ;)

  2. Tag tyren ved hornene og få lært at løbe, så du også kan bevæge dig smertefrit på asfalt. Som jeg har sagt i flere sammenhænge: Asfalt er skolebænken, trailløb er frikvarteret.

    Hvis først du udtjener din værnepligt på asfalten og kommer i mål med at kunne løbe smertefrit på hårdt underlag, så kan du uden problemer tage i skoven bagefter. Men det gælder ikke den anden vej rundt.

Du skal naturligvis have meget fedtede briller på for ikke at kunne se, hvilken model jeg mener, er den rigtige.

Men det kan jo nok heller ikke komme som noget chock, da det eneste vi arbejder med her på fabrikken er at få bygget løbere, der kan holde, frem for at lange quick fixes over disken.

Vores værktøj hedder fladfodsløb, og du er altid velkommen til at få en introduktion til fladfodsløb af en coach. Alternativt kan du prøve på egen hånd udfra artiklerne her på siden, men al erfaring viser, at intet slår en coaching-session.

God vind med kadaveret.

Jane Pedersen

Mange tak for svar.
Dine løsninger giver begge god mening, både ift ulemper og løsninger. :)
Jeg ville jo super gerne kunne løbe på asfalt, for det er det jeg oftest har mulighed for i en travl hverdag.
Jeg har, fra jeg skrev, og til nu anskaffet mig et par fivefingers, som jeg øver mig i, lidt af gangen. Er nu oppe på ca 2-3 km på asfalt hvor jeg har fokus på holding og landinger (i et par gamle flade løbesko). Jeg synes det ville være super med en coach, men det må komme på listen over julegave ønsker :)
Tak for svar og gode fif.
Venlig hilsen
Jane Pedersen

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: