Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Efterårets tour er på plads - begge dage i Århus: Lørdag den 17. og søndag den 18. november - kig forbi, eller send en, der trænger :)

Smerter i hælen

Jane Iversen

Hejsa

Jeg startede i løbeklub på begynderhold i marts 2014, efter lidt pres fra veninderne og mig selv. Efter ca. 4-5 gange i nyindkøbte, "skræddersyede" Asics løbesko, fik jeg skinnebensbetændelse. Jeg prøvede at løbe lidt langsommere, men det var dødsdømt, jeg måtte holde pause ;O(

Nu var jeg ellers lige topmotiveret til at komme rigtig igang med at løbe......
Jeg gik på nettet og læst og læste, faldt over Naturligt løb og denne side, det måtte prøves af! Jeg købte et par fivefingers på en messe og fik kontakt med en i løbeklubben der også løb på "de flade".

Han lavede et lille isoleret hold, med ca. 5-6 medlemmer der også var nysgerrige. Han har været på kursus i teknikken, så vi øvede og øvede efter hans instrukser.

Da vi nåede begynderholdene i marts i år, meldte jeg mig under fanerne igen, med nye sko og ny teknik.

Jeg har nu løbet de 12 uger 3 gange om ugen på begynderhold og løber stadig 2-3 gange om ugen, har overhovedet ikke mærket noget til skinnebenene.

Men, men, for en lille måned siden var jeg til træning om onsdagen og torsdag morgen kunne jeg næsten ikke støtte på foden p.g.a. smerter i hælen!, AV!!

Jeg var igen inde og læse på nettet, kunne det være en hælspore, ja måske.............Men da smerterne langsomt fortog sig i løbet af et par dage, mener jeg ikke det kan være en hælspore, men måske en overanstrengt sene under foden?

Hvorfor kommer det pludseligt, måske gav jeg den for meget gas med intervaltræning eller?

Jeg har holdt lidt pause de sidste 2 uger, var igen i klubben i går, og her til morgen var den gal igen.

Gode råd søges, da jeg VIL kunne løbe uden smerter.

Tak for en super brevkasse.

mvh/Jane


Svar:

Claus Rasmussen

Hej Jane,

Alene det at komme "væk fra hælen" kan ofte betyde farvel til skinnebensproblemer - så vidt, så godt.

Men det betyder ikke, at du er nået helt i mål med den nye stil, og med al respekt for din "medløber", som har lavet jeres lille hold, så er det at han selv har modtaget undervisning ikke nødvendigvis det samme, som at han har været i stand til at coache jer til en poleret løbestil.

Alt i din krop har jo et "breaking point", og selv om du oplever det som om smerterne er opstået "pludseligt", så er det som regel været under opsejling i nogen tid når du først registrerer det som smerte.

Smerte er jo kroppens måde at fortælle dig på, at noget er uhensigtsmæssigt - i modsætning til akutte skader, som hvis du falder og slår dig, så er løbeskader mere skumle, da de opbygges over tid, og først når det bliver for meget ringer klokkerne.

Så i din situation kunne smerterne være fremprovokeret af mange ting:

  • Du gav måske for meget gas til en enkelt træning, som du selv er inde på (jeg ville jo aldrig ordinere intervaltræning til en jævn motionist med 2-3 gange træning per uge)
  • Din svang kan have været overblastet gennem længere tid, og en ekstra hård træning har været dråben, der fik smerten til at pippe frem.
  • Når intensiteten kommer ind, går teknikken som regel ud - du har ikke overskud til at løbe med god stil hvis du samtidig skal rive elefanten rundt i halen.

Ingen kan nogensinde kortlægge den slags og give et éntydigt svar - du bliver nødt til på ærligste vis at eksaminere din egen situation og finde ud af, om du kunne være skyldig i én eller flere overtrædelser.

Pas på fødderne, eller du træder på et pindsvin
Du kan dog sagtens have lagt kimen til en hælspore, og hvis det er tilfældet, så er det f****mig vigtigt, at du tager den med ro og ikke bare slår det hen som noget andet.

For begrebet "hælspore" bruges sådan lidt i flæng over flere forskellige problemer. 

Oftest bruger folk det til at beskrive det, som i virkeligheden skulle kaldes for svangsenebetændelse, eller plantar fasciitis.

Problemet med sådan en omgang er, at det jo som menneske er ret svært at aflaste fodens strukturer, for vi går trods alt hver dag.

Du nævner selv at "det måske er en overanstrengt sene under foden". Og det er lige præcis hvad en hælspore er i begyndelsen.

For hvad er en overbelastning? Det kan beskrives som en kombination af overrevne fibre og så noget betændelsestilstand. Altså startrampen til noget værre, hvis du ikke får det taget i opløbet.

Folk kan gå i måneder eller år med betændte svangsener, og så hopper de så besynderligt rundt og taler om at de føler, de går på pindsvin og den slags - det er noget jeg altid tager alvorligt hos mine atleter. Meget alvorligt.

Sørg for at foden falder til ro, pres ikke citronen den kommende tid, og hvis du har mod på det, så kig forbi en coach, der kan sikre, at du rent faktisk er kommet helt i mål med den flade stil, og ikke bare løber rundt på halv kraft i flade sko på falske forudsætninger.

God vind med foden.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: