Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Efterårets tour er på plads - begge dage i Århus: Lørdag den 17. og søndag den 18. november - kig forbi, eller send en, der trænger :)

Skoliose og natural running?

Kasper Svensson

Hej Claus,

Jeg ved ikke om du kan svare på dette, men jeg ved ærlig talt ikke rigtig hvor jeg skal henvende mig.

Jeg har fra teenage årene fået skoliose (på grænsen til korset) også bedre kendt som skæv ryg, jeg fik derfor bevilget en forhøjning på HELE 2 cm til venstre sko for snart 9 år siden. En kæmpe omvæltning fra at kunne gå i almindelig sko til at skulle vælge om en sko nu kan skæres igennem og forhøjes. Og... dette giver selvfølgelig nogle problemer når man gerne vil være fysisk aktiv i form af både løb og cykling. Min ankel og fod styrke i venstre fod er derfor væsentlig nedsat pga. dette, da hele skoen bliver mere stiv end højre sko.
Jeg fik i sin tid svang støtte bind i også, men går ikke længere med disse. En, jeg fik lavet en cykel tilpasning af mente ligeledes at mit ene ben er højere end det andet, hvilket jeg ikke har fået af vide før.

Jeg har så godt som en måned siden været ved lægen, da Sahva af ukendte årsager, har forhøjet skoen med 1 ekstra centimeter, uden at udmåle eller snakke med mig, så vi nu er oppe i HELE 3 CM. Lægen mener det er forkert, men Sahva's egen bandagist udmålte 3 cm.

Jeg ved ikke længere hvad jeg skal tro eller gøre og vil egentlig bare gerne gå i normalt fodtøj og endda senere ned i barfodssko. Om barfodssko er en umulig drøm for en med skoliose og måske/måske ikke forskellig benlængde, ved jeg ikke, men har bestilt en solo-workshop og har en plan om at lægge løbestilen om.

Til slut skal nævnes, har ingen rygsmerter, hverken under løb eller cykling. Sørger for at styrketræne og holde ryggen stærk

Gode råd eller kender du nogle man kan henvede sig til, der faktisk har forstand på hvad de laver?

Hilsen Kasper

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Kasper,

Uden at emulere amerikanske tilstande, så føler jeg det passende lige at minde om, at jeg jo ikke er specialist i nogen form for sundhedsfaglig forstand, og at mine råd skal betragtes som velmenende fra én lægmand til en anden.

Hvis du vil have en faglig vurdering af dine muligheder for på længere sigt at droppe de hjælpemidler du er blevet udpeget, så vil jeg altid henvise til et besøg hos vores "hus-fys", Coach Pilsborg, fordi han har et nøgternt blik på tingene, med et sjældent godt øje til, at verden ikke altid er så kompliceret, som ekspertvældet gerne vil gøre den til.

Mit eget input vil jeg reducere til min vanlige sang: Jeg mener altid, man bør bevæge sig FØRST, og SÅ se om problemerne er uoverstigelige.

Med skoliose ser din holdning på to flade konvolutter jo formodentlig helt horribel ud, og derfor virker det plausibelt og ligetil, at vi klodser stativet op, så det kan se lidt mere justeret ud.....men måske skulle du også bare have lov at prøve at bevæge dig uden?

Jeg siger bestemt ikke, at du med flade sko og mit bud på en løbestil løber lige ind i himmeriget og 40 villige jomfruløbere venter på den anden side, men mit udgangspunkt vil altid være, at man skal se, hvad man kan få ud af det, man har. 

Og så måske allervigtigst: Tager man hjælpemidler i brug, så skal man altid være varsom, at man ikke ender med at bruge dem som krykker, så man pludselig intet kan foretage sig uden, for så ændrer de pludselig karakter fra at være værktøjer til frigørelse til fængselsinstrumenter.

Så for Prins Knud: Jeg siger ikke, at du skal smide hjælpemidlerne ud til højre i en blind tro på at kroppen kan selv, men når du nu selv viser interesse for at prøve en anden tilgang, så kan der bestemt ikke være noget forgjort i det.

God vind med frigørelsen.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: