Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Efterårets tour er på plads - begge dage i Århus: Lørdag den 17. og søndag den 18. november - kig forbi, eller send en, der trænger :)

For mange kokke fordærver...

Christine Landry Brandt

Hej Claus

Jeg har det seneste halve år trænet mig op til Berlin Halvmarathon - mit første af sin slags.
Men nu er der gået skinnebensbetændelse i maskineriet.
Jeg har holdt halvanden uges pause.
Men så tog jeg fat i en fysiurgisk massør, der masserede betændelsesknuderne på indersiden af mine skinneben væk - det føltes som om, han brækkede begge mine ben, og da jeg humpede derfra, var det med beskeden om is på hver fjerde time samt vippebrætstræning. Og så skulle jeg kunne løbe igen efter tre dage.

Efter tre dage var den stadig gal. Og efter fem dage havde jeg samlet mig mod til at tage en tur til benbrækkeren igen.
Nu var det kun det ene skinneben, den var gal med.
Han fortalte mig, at det var en gammel skrøne, at der skulle ro til - jeg kunne sagtens løbe allerede nu, hvis bare jeg strækkede ordentligt ud efter 7 minutters løb.

Ikke at give skinnebenet ro strider mod alt, jeg før har fået at vide. Og Google er heller ikke helt enig.
Der findes så mange forskellige råd mod skinnebensbetændelse, at jeg er helt rundtosset efter en halvtimes google søgning! Og nu bringer jeg så endnu en kok - dig - med ind i billedet.
For jeg er syv sind. Mine skinneben er ømme og al fornuft siger mig, at selvom jeg kommer is på hver fjerde time og strækker ud efter syv minutters løb, så får det ikke min skinnebensbetændelse til at forsvinde.

Og med en måned til halvmarathon er det nok heller ikke nu, jeg skal tillære mig enkelt ny løbestil - eller hvad?

Mine tanker kredser om mine skinneben ca hvert 7. minut og jeg er ved at være temmelig desperat , så jeg håber, du gider beskæftige dig med det evindelige emne endnu engang:)

Kh Christine

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Christine,

Nogle gange leder vi jo som løbere bare efter en "ekspert", der siger det, vi gerne vil høre.

Og lige nu vil du sikkert gerne høre, at der ikke er nogen ko på isen, og at Berlin Halvmarathon ikke bliver noget problem.

I så fald er du kommet det forkerte sted hen, for set gennem mine briller, så vælter koen rundt på isen i bedste Bambi-stil.

For uanset hvad du hører, og hvad du tror på, så er det indlysende dumt at gå ud og løbe et halvmarathon lige om lidt, hvis betændelsen driver ned ad skinnebenene. Så er det sagt.

Og lad os så snakke lidt om hvad der er op og ned i problemet.

Man kan ikke "massere betændelsesknuder væk". Hvis du har nogle muskelknuder, som "binder" lommer af betændelse i dine ben, så kan man få masseret sig til at der kan komme omløb i systemet igen, så kroppen kan komme på arbejde med at få fjernet betændelsen.

At komplet hvile ikke er vejen frem, det vil jeg dog godt skrive under på, men problemet er jo lidt mere komplekst her.

For i første omgang løber du jo kun ind i skinnebensbetændelse (og alle andre løbeskader) af to årsager:

  • Du løber for meget
  • Du løber forkert

Så hvis du nu render rundt med en uhensigtsmæssig løbestil, så giver det jo ikke mening, at du bare skal igang med at løbe igen....for så genopstår problemet bare.

Helt forenklet sagt, så kan vi jo tillade os at løbe så meget som vores stil og fysiske komposition tillader os, og du har så forbrudt dig mod den regel på den ene eller den anden måde, og det kan al massage i verden ikke lave om på.

Og uanset hvad man tror på, så fortæl mig lige, om noget af det her giver mening:

  • "Det føltes som om han brækkede begge mine ben, og jeg humpede derfra"
  • "Jeg skal bare strække ud hvert syvende minut og putte is på hver fjerde time"

Skru ned, pak dit halvmarathon sammen i denne omgang, og sørg så for at få bygget gode løbevaner op fra bunden - vi hjælper gerne med stilen, men fornuften må du selv få styr på :)

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: