Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Efterårets tour er på plads - begge dage i Århus: Lørdag den 17. og søndag den 18. november - kig forbi, eller send en, der trænger :)

Løbe / Gå til langturen

Ulrik Kynde

Hej Claus

Hvad merner du om Løbe/ gå mønstre til Langtur og træning til Ultraløb ?

Jeg er 48år og fladfodsløber og har løbet fivefingers i et par år.
Løber ca 50 km i ugen og har 2 marathons i kalenderen i år, men kan også mærke at Ultraløb er begyndt at rumstere rundt i mit hoved.
Jeg løber en lang tur 2 gange i måneden mellem 18 og 27 km
I går testede jeg så et løbe / gå mønster på 25 minutters løb og rask gang i 5 min på 30 km.
Jeg ser en masse fordele bla. mega nem restitution, har mindre tunge ben i dag end normalt efter langtur. Kan også løbe lidt hurtigere pace uden at presse for meget.
Er der noget jeg mister ved denne træningsform i forhold til at blive helt klar til Marathon ?
Med venlig hilsen
Ulrik

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Ulrik,

Som du selv nævner er der umiddelbart en masse fordele i at krydre de længere ture med passager i gang.

Lige din formulering om at "kunne løbe hurtigere pace uden at presse for meget" er jeg ikke helt med på, men ellers vil jeg give dig ret i, at modellen formodentlig slider mindre end kontinuerligt løb, og derfor lader dig restituere hurtigere etc.

(der er jo iøvrigt en hel "bevægelse" omkring løb/gang, startet af Jeff Galloway)

Faktisk er det jo samme koncept jeg træner folk efter når jeg ikke lader dem løbe de helt lange ture, men i stedet anbefaler back-to-back eller måske endda back-to-back-to-back af "længere", men overkommelige ture. Begge dele praktiserer jeg også selv i min ultratræning

Går jeg glip af noget?

Mister man noget i træningen, spørger du så...og det kommer jo helt an på, hvordan du har tænkt dig at gribe løbet an på race-day.

For hvis du planlægger at løbe hele vejen UDEN pauser på race-day, så vil du formodentlig løbe ind i noget ubehag, da du jo jo ikke har leget med genren hvor du bliver ved, selv om det gør forbandet ondt.

Hvis du derimod tager gå/løbe-strategien med på race-day, så er det jo helt perfekt.

Lyver du for dig selv...ligesom mig?

Hvis vi skal ridse det helt koldt op, så bør man jo anvende en gå/løbe-strategi fra starten på alle løb, hvor man ikke er i stand til at løbe hele distancen uden pauser. 

For hvis du først begynder at gå, når du rent faktisk ikke kan overskue at løbe længere, så er det en meget tung dialog du har med dig selv om at komme igang igen - tro mig ;)

Men vi vil jo gerne tro, at vi KAN løbe hele vejen, og derfor er det meget meget få ultraløbere jeg har set, som har disciplinen til at lægge gå-pauser ind fra starten. Og det er skørt, for når vi runder de tre cifre på kilometertælleren, så lugter det som regel af gå-pause for de fleste anyways.

Jeg arbejder selv lidt dummere med genren, og prøver hele tiden at flytte punktet, hvor jeg bliver nødt til at gå, og så iøvrigt at få lagt et stramt regime for, hvor meget jeg må gå ad gangen, når vi når dertil.

Den disciplin har jeg tunet til at kunne løbe ca. 15 timer i streg uden andet end tissepauser etc., og jeg får den forhåbentlig flyttet længere endnu. Men der bliver ind imellem betalt nogle dyre lærepenge...

Så hatten af, hvis du har disciplinen til det - jeg er sikker på, at det vl bekomme dig vel, og får du et ultraløb under frakken, og føler, at det var for let, så er det jo bare at skrue ned for gå-delen, indtil du finder smertegrænsen :)

God træning.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: