Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Forårets tour er på plads - begge dage i Århus: Fredag den 24. og lørdag den 25. maj - kig forbi, eller send en, der trænger :)

Optræning af mine fødder, Video dk4

Birgitte Sørensen

Hej Claus :-)

Jeg har med stor glæde set din video om fladfodsløb på dk4. Meget spændende og bekræfter det jeg har oplevet nu hvor jeg er begyndt at løbe igen at foden bliver strammet op. Jeg er begyndt at have lidt svange :-)

Jeg har allerede smidt sko og strømper og futter rundt på bare fødder :-) Jeg kommer fra meget faste løbesko, faste gåsko og indlæg så det er en stor følelse af frihed :-) Mine indlæg har selvfølgelig svangstøtte men også støtte ved forfoden med et indlæg midt under forfoden (2. - 4. tå) hvilket forhindre foden i at lave et ekstra knæk nær jeg lander på jorden.

I øjeblikket løber jeg med indlæg i min løbesko, jeg er begynder og har ikke på noget tidspunkt haft ondt af at løbe, men ud af 30 min løber jeg kun 10 min. Jeg køber et par fivefingers hvor jeg vil følge din anvisning på videoen.

Efter at have set din meget inspirerende video har melder sig et spørgsmål: tror du at min optræning af mine fødder, ved at gå på bare tæer eller i fivefingers også vil kunne afhjælpe problemet med det knæk som foden laver ved landing pga forfoden?

På forhånd tak for hjælpen og tak fordi du tog dig tid.

Hilsen Birgitte

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Birgitte,

Beklager, at det har taget så lang tid at nå ned til dit spørgsmål i bunken, men bedre sent end aldrig, og som bekendt, så er tanken med brevkassen her jo også at få nogle spørgsmål frem i lyset, hvor svarene kan hjælpe andre i lang tid fremover.

Og så til fødderne.

Først og fremmest er det jo fantastisk at høre, at du er begyndt at få en svang igen - det er helt i tråd med, hvad jeg skrev tidligere på ugen - at træning og ikke indlæg er vejen til en sund fod. Du er et levende bevis.

Derfor vil du sikkert også blive glad for at høre, at problemet med dit "knæk" i forfoden er i samme boldgade som problemet med den manglende svang.

Dit indlæg under forfoden er formodentlig placeret der, fordi du har, hvad man kalder en nedsunken forfod (klik på linket for at se mange andre svar i samme genre).

De tre svangbuer
Når man taler om "svangen" eller "svangbuen" taler man typisk om bare én af tre svangbuer, som foden rummer.

"Svangen" refererer typisk til den indre svangbue, som løber fra hælen og frem til lige bag storetåen. Men vi har faktisk tre buer i foden, som lidt forenklet kan beskrives sådan:

  1. Den indre svangbue, som går fra hæl til storetå
  2. Den ydre svangbue, som går fra hæl til lilletå
  3. Den tværgående svangbue, som går fra storetå til lilletå

Forestil dig, at disse tre svangbuer tilsammen udgør "fodens fjeder", som jeg har talt om i mange andre brevkassesvar. 

  • Falder den indre (og) den ydre bue sammen, så vil man typisk blive diagnosticeret som platfodet.
  • Falder den tværgående bue sammen, så kalder man det for nedsunken forfod.

Du har sikkert set en forbedring af den indre svangbue, men der sker utvivlsomt også noget med de to andre, når du stille og roligt lader fødderne komme på arbejde i minimalistiske sko, så derfor er det også håb for, at du kan slippe af med den støtte du har under forfoden.

Kuren mod nedsunken forfod
Som ordineret efterhånden 1.000 gange, så er vejen til svangbuernes genrejsning en kombination af et liv i fladt fodtøj, og knæbøjninger med løftede og spredte tæer, som beskrevet i styrketræning for løbere.

Når du begynder at eksperimentere med fladt fodtøj skal du naturligvis tage det i det tempo fødderne kan følge med i - det må ikke være smertefuldt at gå i de flade, for så går du for hurtigt frem.

Det kan snildt være, at det til en start bare er et kvarter om dagen - så må du bygge op derfra.

Når det kommer til styrketræningen for fødderne, så er det ekstra vigtigt for den tværgående svangbue, at du har fuld fokus på at forsøge at sprede tæerne mens du løfter dem.

Det kan godt være, at du ikke kan se, at de spreder sig nævneværdigt - eller overhovedet. Men hvis du holder på med at forsøge at fremtvinge lidt spredning, så kommer det stille og roligt.

God vind med projekt frie fødder.

Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: