Brevkasse

Løb uden skader i Jylland:

Efterårets tour er på plads - begge dage i Århus: Lørdag den 17. og søndag den 18. november - kig forbi, eller send en, der trænger :)

Smerter på 2 tær, ved længere løb

Carsten Norman Nielsen

Hejsa

Jeg er 42 år og vejer 80 kg.

Mit problem er, at når jeg har løbet mellem 9-12 km ca., så får jeg ondt på undersiden af de to tæer ved siden af lille tåen på højre fod, og en smule ind på foden. Efterfølgende når jeg går rundt efter en løbetur, da har jeg ikke smerterne. Enkelte gange, har jeg oplevet det, når jeg går rundt almindeligt.

Jeg har prøvet en fysioterapeut, som man kunne få 30 minutter hos, i forbindelse med VM i halvmaraton i marts måned sidste år. Hun mente mente ikke der var et træthedsbrud, men at jeg måske skulle hvile lidt, og skifte sko.
Jeg havde kontaktet min læge efter VM også, og hende jeg var inde hos, mente det nok var overbelastning, pga. træning op til halvmaraton.

Løb da efterfølgende kun om mandagen i 4 uger, og skiftede sko, men det hjalp ikke.

Kontaktede min læge igen, og var denne gang inde hos en anden. Han troede måske at jeg skulle have lavet et fodindlæg, da min fod/svang ikke stod helt som den skulle syntes han.

Har været hos Kaiser Sport, og hun kunne ikke love at det ville hjælpe med et indlæg, da hun ikke helt kunne se, hvorfor jeg fik ondt. Hun mente jeg havde en smule nedsunken forfod, men hun syntes det var mærkeligt, at jeg kun fik ondt, når jeg havde løbet et hvis antal km.

Prøvede en anden fysioterapeut, som ikke mente jeg havde nedsunken forfod. Han lavede så en scanning af fodsålerne, ved at jeg gik over en plade, og mente så at jeg nok skulle have indlæg.

Prøvede en time i behandling hos Alius Vista, men det gav heller ikke nogle resultater.

Jeg har nu fået lavet nogle indlæg til løbeskoene hos Kaisersport, og har brugt dem snart 7 måneder, men syntes ikke det har ændret noget. Ved ikke om de er lavet ordentligt selvfølgelig :-)

Jeg er en smule platfodet, men har stadig svang. Jeg løber neutralt, og skoene skulle passe til det.

Jeg har vildt lyst til at prøve at løbe en maraton, men som det ser ud nu, er der ikke nogen fornøjelse ved det :-(

Men som jeg læser på din side, så kunne det måske være muligt, at jeg løbe forkert, og hvis jeg booker en solo-time, så vil jeg måske kunne få rettet fødderne ordentligt ind, og slipper for de mærkelige smerter ?
Håber at det er hos dig jeg kan finde løsningen :-)

Mvh
Carsten Nielsen

Svar:

Claus Rasmussen

Hej Carsten,

Du har da været vidt omkring for at komme problemet til livs, må man sige.

Men hvis vi zoomer ud, så kan du sikkert også selv se, at alle de løsninger, du har fået præsenteret, er symptombehandling. Altså prøver de at lappe lidt på problemet uden at forholde sig til, hvordan man kunne fikse årsagen i stedet. (se evt. mere om den problemstilling her).

Hvis vi skal ridse det helt skarpt op, så er enhver smerte/skade et udtryk for, at kroppen er blevet brugt forkert. En velfungerende krop gør ikke ondt, og smerter er kroppens sprog når den fortæller dig, at noget er uhensigtsmæssigt.

Det, vi er gode til her på fabrikken, er at gennemskue fejl i måden du bevæger dig på, men sålænge vi ikke har set dig løbe forbliver det gætværk.

Et klassisk problem
Jeg tillader mig dog at gætte på, at du løber for meget på ydersiden af problemfoden, for det lugter meget af et problem vi ser en del - nemlig at knoglerne i foden (metatarsalerne) bliver "mast sammen" fordi du ikke får rullet ordentligt indover foden (pronation), eller fordi du ganske enkelt løber med for meget vægt på ydersiden under landing.

Det kan skyldes et væld af forskellige ting, men trin ét er at sikre dig, at du har stærke og mobile ankler og fødder, så foden rent faktisk kan bevæge sig som det er hensigten.

Det kan også snildt være, at skævheden i landing/afvikling skyldes stivhed i hofteregionen, eller noget helt tredje - det er ikke til at sige på distancen.

Sådan kommer du videre
Du kan passende starte med at vride lidt i understellet og hoften ved at lege med vores fleksifusser.

Husk dog, at du samtidig skal sørge for at få bevæget fødderne i løbet af dagen, og gerne ud i yderpositionerne, så det ikke kun er når du laver øvelser, at fødderne bliver udfordret.

Hvis du for eksempel ikke kan lave en fornuftig fladfodet squat, som du ser i videoen, så har du måske slet ikke den bevægelighed der skal til for at kunne afvikle fornuftigt på foden.

Det var et par pointers, men som sagt er vi nødt til at se dig bevæge dig, inden det kan blive til et helt konkret og individuelt råd.

God træning.

Carsten Norman Nielsen

Hejsa Claus

Takker for svaret.

Jeg bookede en time hos Lærke Rau i maj måned, og har fulgt hendes råd, om hvordan jeg skulle løbe.

Jeg har været over 10 km. 3-4 gange siden, og kan mærke lidt til det nogle gange. Men har heller ikke rigtigt været ude på de længere ture, hvor smerten plejer at komme.

Jeg kan huske, når jeg har fået lavet en løbeanalyse, så har jeg landet meget på ydersiden, men de mente jeg landede ok korrekt, når hele foden blev trykket ned.

Men det kan være jeg skal få booket en ny løbetime hos dig, for at få tjekket om jeg løber som I anbefaler, og om jeg kan gøre noget ved mine landinger.

Mvh
Carsten



Fik du noget ud af svaret? Du kan få direkte besked om nye indlæg og svar her i kassen:

Få nye svar direkte i indbakken

Hvis det var dig, der spurgte: